یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
نمایشگاه قرآن میزبان«تجلی قرآن در ادعیه معصومان(ع)» است

کتاب «تجلی قرآن در ادعیه معصومان (ع)» تالیف علی خياط تلاش دارد پيوستگی ادعيه ماثور با قرآن کريم را بررسی و گونه‌های حضور و بازتاب آيات را در ساحت گسترده نيايش‌های پيشوايان دين واکاوی کند.این کتاب در نمایشگاه قرآن کریم عرضه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رهاورد اين پژوهش تطبيقی، باوری ژرف به پيوند بی‌گسست قرآن و اهل بيت (ع) است که از زبان پيامبر بزرگوار اسلام (ص) و حديث ثقلين واگويه شده است. 

نکته‌ای که درباره این کتاب باید گفته شود، توجه به تفاوت ميان رواياتی است که بیانگر گفت‌و‌گوی معصوم (ع) با مردم به‌ویژه درباره مسایل زندگی روزمره آنان و روایاتی است که نیایش‌های معصومان (ع) را دربر می‌گیرد.

پرسش بنيادين اين نوشتار اين است که خاستگاه نيايش‌های پيشوايان معصوم (ع) که مانند دریایی بی‌کران سرشار از معارف ناب توحیدی است، کجاست؟

کتاب حاضر در چهار فصل تدوین و تنظیم شده است. فصل نخست، بررسی كلياتی درباره دعا است که پس از مفهوم‌شناسی دعا، به بررسی خاستگاه قرآنی ادعيه و اثرپذيری غير‌آشكار آن از قرآن توجه شده است.

فصل دوم به حضور مستقيم و تجلی صريح قرآن در ادعيه پرداخته است و آياتی را كه به‌صورت آشكار در دعاها به كار رفته‌اند، بررسی می‌کند.

در فصل سوم به آيات اقتباس شده در بستر دعا شامل اقتباسات نصی و اشاری توجه شده و انگيزه‌های آن تا حد ممكن بررسی شده‌اند.

فصل چهارم هم به بررسی تلميحات قرآنی در دعا می‌پردازد، با اين تفاوت كه در اين فصل به دليل حجم زياد تلميحات، به همه دعاها پرداخته نشده و تنها نمونه‌هايی از آنها بررسی شده‌اند.

دکتر علی خیاط در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «نیایش در فرهنگ اهل بیت (ع) تنها درخواستی خشک و بی‌روح و عبادتی معمولی نیست، بلکه باطن قرآن است.»

چاپ نخست کتاب «تجلی قرآن در ادعیه معصومان (ع)» به‌قلم حجت‌الاسلام و‌‌المسلمین دکتر علی خیاط، استاديار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در 403 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به‌چاپ رسیده است و برای نخستین بار در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه شده است. این نمایشگاه از دیروز(15 تیرماه) آغاز شده است و به مدت یک ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط