شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
انتشار 56 عنوان کتاب تاریخ و جغرافیا در هفته نخست تابستان

آمار انتشار کتاب‌های ثبت شده، هفته نخست تیرماه از سوی موسسه خانه کتاب اعلام شد. بر اساس این آمار 56 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا منتشر شده که نسبت به هفته گذشته 19 عنوان کاهش داشته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بر پایه گزارش آماری هفته که از سوی بخش کتابدای و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود از میان 888 عنوان کتاب ثبت شده در این موسسه، 56 اثر به حوزه تاریخ و جغرافیا اختصاص دارد.

آمار کتاب‌ها که در محدوده زمانی شنبه تا چهارشنبه (یکم تا 5تیرماه) اعلام شده‌اند از 56 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا، 47 اثر تالیف و 9 اثر ترجمه ثبت شده که 46 عنوان کتاب برای نخستین‌بار راهی بازار شده و 10 عنوان از این کتاب‌ها در لیست تجدیدچاپی‌ها قرار گرفته‌اند. همچنین کتاب‌های منتشر شده در تهران 46 عنوان و در دیگر استان‌ها 10 عنوان کتاب است.

چاپ پانزدهم «پاسخ به تاریخ» به‌قلم محمدرضا پهلوی و به‌اهتمام شهرام ماکان، چاپ سوم «تاریخ اسماعیلیان در ایران (در سده‌های 5 -7 هجری)» نوشته «استرويوالودميلا ولاديميروونا» با ترجمه پروین منزوی و چاپ سوم «سیرالاکراد: در تاریخ و جغرافیای کردستان» بابانی عبدالقادر بن رستم به کوشش محمد رئوف‌توكلی برخی از این کتاب‌های حوزه تاریخ و جغرافیا را تشکیل می‌دهند. 

«ایران بین دو کودتا» به‌قلم داریوش رحمانیان، «ایران و عمان در دوره ناصری» اثر بدرجهان ابراهیمی‌نژاد، «ایران: تاریخ و میراث» نوشته «جان ای. بویل» با ترجمه جعفر محسنی و «بازشناسی تغییرات مورفولوژیک (ریخت‌شناسی) محله در شهر تهران طرح ساختارشناسی هویت محله‌ای شهر تهران» به‌کوشش سیدمحمدهادی ایازی نیز تعدادی از چاپ نخست‌های این هفته هستند.

بر پایه همین آمار شمارگان متوسط کتاب‌های حوزه تاریخ و جغرافیا، یک‌هزار و 478 نسخه و متوسط صفحه کتاب‌های منتشر شده 333 صفحه برآورد شده که در مقایسه با هفته گذشته با کاهش شمارگان روبه‌رو بوده و 379 نسخه کم شده اما متوسط تعداد صفحه‌ها از 286 صفحه به 333 صفحه افزایش یافته است.

این آمار در مقایسه با آمار هفته گذشته با کاهش 19 عنوان کتاب همراه بوده و فعالیت ناشران استان‌های دیگر چندان تغییری نداشته و هیچ یک از شاخص‌های آماری نیز شامل کتاب‌های حوزه تاریخ و جغرافیا نشده است.

این آمار حاکی از این است که ناشران فعال هفته گذشته 479 انتشاراتی، مولفان زن 145 نفر و مولفان مرد 617 نفر بوده‌اند. مترجمان نیز 56 زن در برابر 138 مرد شمارش شده‌اند. در این هفته همچنین 97 عنوان کتاب بدون قیمت و تعداد سه عنوان کتاب نیز افست اعلام شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها