شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
زندگی مقنع و قیام سپیدجامگان در کتابی از پاتریشیا کرون

کتاب «مقنع و سپیدجامگان» نوشته پاتریشیا کرون با ترجمه مسعود جعفری‌جزی منتشر شد. این کتاب به مقنع، زندگی، ادعای پیامبری، اعتقادهای آیین وی و چگونگی شکل‌گیری قیام سپیدجامگان در قرن دوم هجری (پس از قیام ابومسلم خراسانی) پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مقنع و سپیدجامگان» نوشته پاتریشیا کرون با ترجمه مسعود جعفری‌جزی در چهار گفتار به «مقنع»، «داستان مقنع در تاریخنامه طبری»، «سپیدجامگان به روایت ابوتمام» و «ابوتمام و سپیدجامگان» پرداخته است. مقنع که در قرن دوم هجری قمری زندگی می‌زیست، همراه با ابومسلم خراسانی در به قدرت رسیدن عباسیان تلاش بسیار کرد، وی پس از کشته شدن ابومسلم از بنی‌عباس روی‌گردان شد و با اعلام ادعای پیامبری، جنبش سپیدجامگان را بنیان گذاشت.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «مقنع که در منابع غربی با لقب پیامبر نقابدار شهرت دارد، در تاریخ و ادبیات ایران به سیمایی افسانه‌ای تبدیل شده است. کتاب حاضر که در چهار فصل تدوین شده، سعی دارد پرتو تازه‌ای بر زندگی و شخصیت رازآلود مقنع بیندازد. در گفتار نخست با سیمای کلی مقنع و چگونگی قیام او و فرجام کارش آشنا می‌شویم. گفتار دوم شامل تصحیح انتقادی داستان مقنع است به‌گونه‌ای که در تاریخ بلعمی آمده است. گفتار سوم دیدگاه‌های یکی از فرقه‌نگاران دوران کهن را در باب سپیدجامگان عرضه می‌کند. گفتار چهارم به تحلیل و بررسی همین دیدگاه‌ها می‌پردازد.»

نام مقنع در منابع عموما هاشم‌بن حکیم نوشته شده و وی را از بلخ می‌دانند که بعدها به منطقه سُغد رفت. مقنع که در انقلاب عباسی بر ضد بی‌امیه مشارکت و پس از آن نیز در روزگار حکمرانی ابوداوود خالد بن ابراهیم الذُهلی (حاکم خراسان) و جانشینانش، عبدالجبار بن‌عبدالرحمان الازدی در مرو، مقام‌های عالی نظامی و اداری داشت. 

در منابع مختلف درباره مهارت وی در جادوگری، تردستی و شعبده سخن گفته شده است. وی که مردی درس‌خوانده و عالم به‌شمار می‌رفت پس از مرگ عبدالجبار الازدی، ادعای پیامبری کرد، دستگیر شد و مدتی در بغداد زندانی بود تا این‌که آزاد شد و به خراسان بازگشت. مقنع پس از مدتی دوباره به تبلیغ آیین خود دست زد و جنبشی تازه را شکل داد.

این کتاب کوششی در شناسایی مقنع و سپیدجامگان است که با استفاده از منابع مختلف و مقایسه آن‌ها، اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری قیامی که با مساله آیین جدید آغاز شد در اختیار خوانندگان و پژوهشگران قرار می‌دهد و متنی کاملا روان دارد. درباره مقنع روایت‌های متفاوتی وجود دارد، گفته شده یاران وی رنگ سپید را در برابر رنگ سیاه لباس عباسیان انتخاب کردند. درباره مرگ وی نیز گفته شده پس از سقوط حصار بیرونی پناهگاهش خود را در تنور می‌اندازد تا بسوزد.

«پاتریشیا کرون» متولد 1945، نویسنده و پژوهشگر کتاب، استاد مطالعات ایران و اسلام در موسسه عالی پرینستون است و پیش از این کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از وی به فارسی ترجمه شد.

چاپ نخست کتاب «مقنع و سپیدجامگان» نوشته «پاتریشیا کرون» با ترجمه مسعود جعفری‌جزی در 152 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای هشت‌هزار تومان از سوی نشر ماهی راهی بازار کتاب‌های تاریخی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها