سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
چهارمین شماره «نقدنامه» منتشر شد

چهارمین شماره نشریه تخصصی «نقدنامه هنر» منتشر شد. پرونده ویژه این شماره درباره «نقد جغرافیایی» در ادبیات و هنر است. همچنین برخی از مقالات این شماره به بررسی رمان «ثریا در اغما» نوشته اسماعیل فصیح و برخی آثار داستانی کریستیان بوبن اختصاص یافته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشریه «نقد نامه» حاوی دو بخش کلی است؛ بخش مقالات عمومی و بخش مقالات پرونده ویژه.

بخش مقالات عمومی این شماره از نقدنامه شامل دو مقاله است: «شهردنیا، شهر عشق؛ وجوه و مراتب شهر در مثنوی معنوی» نوشته حمیدرضا پیشوایی و «تعامل نشانه‌ها، انفصال و اتصال گفتمانی در نظام نقاشی با رویکرد نشانه – معناشناسی» نوشته صادق رشیدی.

بخش پرونده ویژه این شماره از «نقدنامه هنر» به معرفی نقد جغرافیایی در هنر اختصاص دارد. نقد جغرافیایی بررسی سهم فضا و جغرافیا در عرصه نقد ادبی، فرهنگی و هنری است.

مقاله‌های پرونده ویژه به ترتیب عبارتند از؛ «نقد جغرافیایی به روایت وستفال» نوشته غزاله حاجی حسن عارضی و احسان حسینی»، «ادبیات، هنر و نقد جغرافیایی» نوشته ژاله کهنمویی‌پور، «گرد آبخوست تهران در ادبیات نوپرداز ایرانی» نوشته ایلمیرا دادور، «کاربرد نقد جغرافیایی در خوانش دو رمان از دو فرهنگ، پارس در «ثریا در اغما» اثر اسماعیل فصیح و «رود سن قرمز بود» اثر لیلا سبار، نویسنده فرانسویِ الجزایری الاصل» نوشته مینا مظهری، «نقد جغرافیایی از نگاه میشل کولو» نوشته نسرین خطاط و «نقد جغرافیایی و پیوستگی زمان – مکان و نمود ادبی آن در آثار کریستیان بوبن» نوشته معصومه احمدی.

همچنین این شماره مقدمه‌ای مفصلی راجع به «نقد جغرافیایی» به قلم بهمن نامورمطلق، معاون پژوهشی خانه هنرمندان دارد.

بخشی از مقدمه نامورمطلق به این شرح است: «نقد جغرافیایی ارتباط ویژه‌ای با شرایط انسان معاصر دارد به همین دلیل است که نقد جغرافیایی در پگاه هزاره سوم شکل می‌گیرد. از یک سو محصول نوع نگاه انسان دوران پس از جنگ، به خصوص پست مدرن به فضا و جغرافیاست و از سوی دیگر در ارتباط با مسایل و مصایب محیط زیست انسانی است و از این روی به نقد محیط زیستی نزدیک می‌شود.»

چهارمین شماره از نشریه «نقدنامه» در 150 صفحه و بهای هفت هزار تومان روی دکه‌ها رفته است.

اين نشريه از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها