دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کاش داور مسابقه ایران و ایتالیا کتاب قوانین جدید را می‌خواند

رییس کمیته داوران فدراسیون والیبال ایران با استناد به کتاب قوانین جدید این رشته ورزشی، یکی از دلایل برتری تیم ملی ایتالیا مقابل کشورمان را اشتباهات بزرگ داوران اول و دوم دیدار شب گذشته این دو تیم دانست.-

امیدوار حاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: حدود یک سال و نیم پیش مسوولان فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) تازه‌ترین قوانین و مقرارت این رشته ورزشی را به صورت کتاب منتشر و برای فدراسیون والیبال اکثر کشورها ارسال کردند. من هم این کتاب را به فارسی ترجمه کردم و آن را در اختیار کمیته داوران فدراسیون والیبال ایران قرار دادم.

وی با اشاره به ضعف‌ قضاوت در دیدار شب گذشته بین تیم‌های ملی ایران و ایتالیا که در شهر ساساری این کشور برگزار شد،‌ اضافه کرد: هنگامی که دو تیم در ست پنجم با امتیاز 13 مساوی بودند، داور دوم (هودون از اسلواکی) برخورد غیرارادی حمزه زرینی را با قسمت پایینی تور خطا اعلام کرد که با تایید داور اول (استاهل از آمریکا) امتیاز چهاردهم به میزبان داده شد.

حاتمی توضیح داد: این امتیاز مطابق بند سوم از قانون یازدهم در صفحه 60 ترجمه فارسی کتاب قوانین و مقررات جدید فدراسیون جهانی که به صراحت در آن نوشته شده است:«تماس بازیکن با تور خطا نیست، مگر در بازی ایجاد مزاحمت کند.» وجاهت قانونی ندارد. البته باید این نکته را هم اضافه کنم که این تماس در صورتی خطا به حساب نمی‌آید که برخورد بازیکن با بخش‌ نوار هفت سانتی‌متر بالای تور والیبال نباشد.

مترجم کتاب قوانین و مقررات جدید فدراسیون جهانی والیبال، اشتباهات داوری را محدود به این صحنه ندانست و اظهار کرد: به یقین داور دوم مسابقه در صحنه‌ای که سعید معروف (پاسور ایران) توپ را از کنار آنتن به زمین تیم ایران برگرداند، جاگیری مناسبی نداشت، چراکه توپ معروف بدون هیچ ایرادی و از محدوده قانونی عبور کرد. ضمن این‌که در صحنه‌ای هم موسوی (بازیکن سرعتی ایران) توپ را به صورت جای خالی به زمین ایتالیا فرستاد، خطای حمل  این بازیکن اعلام شد که هیچ داوری در هیچ سطحی چنین توپی را خطا نمی‌گیرد!

حاتمی اضافه کرد: اشتباهات داوری در دیدار ایران و ایتالیا به حدی عجیب و دور از ذهن بود که اگر «حسن احمد» (رییس کمیته داوران فدراسیون جهانی والیبال)‌ دیشب در سالن محل برگزاری این دیدار حاضر می‌شد، رای به محرومیت این داور می‌داد. کاش استاهل (داور مسابقه) نگاهی به کتاب قوانین جدید والیبال می‌انداخت و آن را می‌خواند.

تیم ملی والیبال کشورمان شب گذشته در دومین دیدارش مقابل تیم ملی والیبال ایتالیا در جدالی سخت و نفس‌گیر و پس از پنج ست، با نتیجه سه بر دو، بازی را به میزبان واگذار کرد. تیم ایران جمعه گذشته در نخستین دیدار ایتالیا را با نتیجه سه بر یک در سالن پالازاکای شهر مودنا این کشور به زانو درآورد و در مجموع با کسب چهار امتیاز از دو مسابقه برابر لاجرودی‌پوشان، امتیازاتش را به عدد هفت رساند و در جایگاه پنجم گروه B مسابقات لیگ جهانی والیبال 2013 قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط