جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
«تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» از شیراز راهی بازار کتاب شد

«تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سید ساسان منصوری‌طباطبایی منتشر شد. این کتاب درباره تاریخ و جغرافیای تاریخی منطقه کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان در دوره معاصر و پیش از آن است._

سیدساسان منصوری‌طباطبایی در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقاتی که بر آن صورت گرفته است، اوضاع کهگیلویه در دوران معاصر، تاریخ و جغرافیای شهرستان بهبهان و استان کهگیلویه و بویراحمد را معرفی می‌کند.

مولف کتاب با اشاره به فصل‌های کتاب بیان کرد: پنج فصل کتاب با عنوان‌های «کهگیلویه و اوضاع جغرافیایی آن»، «شهرستان بهبهان»، «ایلات کهگیلویه»، «ایلات لُر کهگیلویه» و «معادن، آثار گذشته و طبیعت کهگیلویه» حدود 50 سال پیش از سوی مولف کتاب (محمود باور) گردآوری و منتشر شده بود. در چاپ جدید فصل «تعلیقات» بر آن افزوده شده که علاوه‌بر بازنگری مطالب کتاب، اطلاعات جدیدی به آن افزوده است.

وی افزود: نسخه نخست کتاب تاریخ دقیق چاپ ندارد اما براساس تاریخ آخرین نقشه‌ای که در آن آمده، به‌نظر می‌رسد مربوط به سال 1327 باشد. این کتاب به دوره‌ای پرداخته که شهرستان بهبهان که امروزه در استان خوزستان قرار دارد، مرکز این منطقه به‌شمار می‌رفته است. همچنین بخشی از کتاب به بویراحمد اختصاص دارد. تاریخ و پیشینه ایلات به‌طور کلی از حدود 900 سال پیش بررسی شده اما به‌صورت تخصصی این ایلات از 250 سال پیش توضیح داده شده‌اند. همچنین کتاب همراه با عکس‌ها و تصویرهای قدیمی از این منطقه است.

منصوری‌طباطبایی درباره استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: این منطقه همواره از توابع شهر بهبهان بود و کوهگیلویه نام داشت. در دوران صفوی شخصی را به‌عنوان بیگلربیگی کوهگیلویه و بهبهان منصوب و در دوره‌های افشاریه، زندیه و قاجار، حاکم بهبهان بر کوهگیلویه نیز حکومت می‌کرد. در دوران پهلوی این مناطق از یکدیگر جدا شدند و به‌همین دلیل مولف کتاب بهبهان و کهگیلویه را بررسی کرده است.

وی درباره مولف کتاب نیز گفت: این‌طور به‌نظر می‌رسد که محمود باور، سرپرست یا کارمند ارشد شرکت نفت گچساران بوده و این اطلاعات را در سال‌های فعالیتش از منابع گوناگون گردآوری کرده بود.
 
این پژوهشگر تاریخ با اشاره به کتاب دیگری که در دست تالیف دارد بیان کرد: کتاب «تاریخ سلسله سادات طباطبایی بهبهان» که به تاریخ این خاندان از صدر اسلام تا زمان معاصر می‌پردازد، در دست تالیف است. کتاب را براساس علاقه و شناختی که از این خانواده داشتم و با استفاده از منابع مختلف ایرانی، عربی و اروپایی به‌رشته تحریر درآورده‌ام. این منابع شامل سفرنامه‌ها، کتاب‌های نسب‌شناسی که ترجمه شده یا نشده‌اند، روزنامه‌های قدیمی مانند اطلاعات چاپ‌های سال نخست است.

منصوری‌طباطبایی در پایان توضیح داد: از آن‌جا که سادات‌طباطبایی نقش بسیاری در تاریخ منطقه و ایران داشته‌اند، اشاره‌هایی نیز به شخصیت‌های بااهمیت شده است. «تاریخ سلسله سادات طباطبایی بهبهان» در واقع تاریخ سیاسی، مذهبی، اجتماعی و علمی این خاندان از گذشته تا امروز به‌شمار می‌رود.

چاپ نخست کتاب «تاریخ کهگیلویه و ایلات آن» تالیف زنده‌یاد محمود باور با تصحیح و تعلیقات سیدساسان منصوری‌طباطبایی در 280 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات نوید شیراز راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها