یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
«سقای دیگر» قدم به کتابفروشی‌ها گذاشت

کتاب «سقای دیگر» نوشته صادق عاشورپور را که به تازگی با مقدمه‌ای از سیدمهدی شجاعی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، می‌توان تجربه‌ای جدی در خلق یک اثر نوشتاری و در عین حال تصویرگونه با مضمون حادثه عاشورا دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب نویسنده جدا از سعی در به وجود آوردن زبان فاخر برای قلم زدن در وادی توصیف ماه بنی‌هاشم و سقای تشنه لب دشت کربلا، به واسطه به‌کارگیری عناصر دراماتیک در هنر اجرای نمایش و متن نمایشنامه، به خلق اثر نائل شده که حتی بدون اجرای صحنه‌ای هم بسیار خواندنی است. 

این کتاب ماجرایی شیرین در پس تالیف دارد که به گفته عاشورپور در مقدمه این کتاب، به قلم زدن و تلاش وی در خلق اثری درباره واقعه عاشورا در سال‌های گذشته باز می‌گردد که ناتمام مانده است که پس از مطالعه رمان «سقای آب و ادب» نوشته سیدمهدی شجاعی، به فکر تاثیر گرفتن از این اثر و خلق یک نمایشنامه بر مبنای فضای متن شجاعی می‌افتد که پس از مطرح کردن موضوع با وی، نوشتن آن را آغاز می‌کند.

این اقتباس تا اندازه‌ای مقبول و خواندنی افتاده است و شجاعی در بخشی از مقدمه‌اش بر کتاب عاشورپور می‌نویسد: «این قلم (سید مهدی شجاعی)، تمام توان ناچیز و بضاعت مزجاتش را در توصیف جمال محبوبش که از جنس آسمان است، به کار گرفته و در نهایت به توفیقی چنان که باید و شاید، دست نیافته است. در این میان دوستی که اهل دل است و درد آشنا، و در هنر نمایش، احاطه و توان و تجربه‌اش ارجمند و ستودنی، داوطلب شده است که دریافت‌هایش از ماه منیر بنی‌هاشم را به زبانی دیگر بیاورد. این قلم چرا ذوق نکند و آن اتفاق مبارک را به فال نیک نگیرد و برای توفیق رفیقش در این مسیر، دست به دعا برندارد؟»

نمایشنامه سقای دیگر از چند منظر اثری قابل توجه است که یک وجه آن بیان روایت‌ها و خلق داستان‌هایی از حادثه عاشورا مانند نبرد مارد و حضرت عباس(ع) است که تا پیش از این در کمتر اثر داستانی و نمایشنامه‌ای مورد توجه و بازنویسی قرار گرفته است.

عاشورپور در این نمایشنامه توانسته با وجود حفظ ساختار نمایشنامه، به توصیفی زنده و قابل رویت از صحنه‌هایی مانند رزم‌های تن به تن در روز عاشورا در متن خود دست ‌یابد و دیالوگ‌هایی را خلق کند که به شدت تصویری و حس‌برانگیزند. فلاش‌بک‌های نویسنده از درون کاخ یزید به صحرای کربلا و بازخوانی برخی از حوادث کربلا از زبان شمر در کاخ یزید هم از دیگر خصوصیات این اثر به شمار می‌روند. 

عاشورپور در این اثر به عنوان مولف، درام را جایگزین فضای اندوه و تاثرانگیز رایج در توصیف ماجرای کربلا کرده که حاصل آن ایجاد حس رشک ‌بری در مخاطب نسبت به شخصیت اصلی داستان توام با ایجاد تاثر از واقعه رخ‌ داده است. 

کتاب «سقای دیگر» با شمارگان هزار و 200 نسخه، در 82 صفحه و به قیمت 45 هزار ريال به عنوان بیست و سومین اثر از مجموعه نمایشنامه‌های برتر انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

عاشورپور از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان عرصه نمایش آیینی در ایران به شمار می‌رود.
 
پیش از این هم مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های وی با عنوان «فرزند فریاد» از سوی همین ناشر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها