پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
بهشتی را از نگرش فکری بشناسیم، نه حکومتی

نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به شاکله اندیشه شهید بهشتی گفت: باید او را از نگرش فکری شناخت، نه حکومتی._

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به نگرش و اندیشه سیاسی شهید بهشتی گفت: قطعا او نگاهی خاصی به مفاهیم اسلامی و ارتباط آن‌ها با عالم سیاست داشت و همین مقوله سبب شد تا وی همواره گفتمانی ارزشمند را ارایه کند.

نویسنده کتاب «بیولوژی نص، نشانه شناسی و تفسیر قرآن» ادامه داد: شهید بهشتی به واسطه آشنایی با قوانین سایر کشورها و همچنین نگاه کاربردی‌اش به مفاهیم سیاسی، توانست در حوزه‌های حقوقی گام‌های بلندی  بردارد. ضمن این‌که به نظر او اسلام و به ویژه جنبه فقهی اسلام مفاهیم کلیدی سیاسی دارد که می‌تواند در جامعه اسلامی تاثیرگذار باشد. 

وی گفت: از نگاه شهید بهشتی جامعه اسلامی باید باید بر اساس مفاهیم سیاسی در اسلام اداره شود و بنابراین، شهید بهشتی برای این‌که بتواند این مقوله را به‌روز کند، تلاش کرد تا قانون اساسی این مفاهیم را متجلی سازد. 

قائمی‌نیا با اشاره به تاثیر شهید بهشتی در مساله وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: اگرچه در زمان شهید بهشتی این مسائل به این شکل وجود نداشت اما این اندیشمند همواره سعی می‌کرد با حضور در محفل مختلف سیاسی و دانشگاهی جنبه‌های مختلف فکری اسلام را تشریح کند. بنابراین، همواره در حوزه‌های متعدد از جمله در زمینه اقتصاد اسلامی فعالیت داشت و به دنبال ایجاد تقارب میان حوزه و دانشگاه بود. 

این استاد حوزه با اشاره به آثار و کتاب‌های شهید بهشتی ادامه داد: به لحاظ تنوع، آثار مختلفی از شهید بهشتی به جای مانده است و به هرحال او به علت آشنایی با زبان‌هایی مانند انگلیسی و آلمانی با تفکرات جدید همواره آشنایی داشت و اساس حضور او در مجامع مختلف دنیای غرب باعث شد تا انتشار طیف وسیعی از آثار را به لحاظ تنوع از او شاهد باشیم. 

قائمی‌نیا اظهار کرد: دوران شهید بهشتی بسیار سخت بود و ریشه انقلاب تازه شکل گرفته بود. در واقع، او در دورانی بحرانی به سر می‌برد که همواره از سوی دشمنان اسلام و کشور بمب‌گذاری و ترورهای مختلفی صورت می‌گرفت. بنابراین، آن زمان دوران مباحث فکری به شکلی که امروز شاهدیم نبود و شخصیت شهید بهشتی از این نظر چندان شناخته نشد. 

وی افزود: امروز طلاب حوزه‌ها باید تلاش کنند تا مانند بهشتی باشند و از او الگوگیری کنند، به نحوی که علاوه بر دروس حوزوی و آشنایی با علوم اسلامی بتوانند با زبان های زنده دنیا آشنا شوند و معارف اسلام ناب را به جهانیان معرفی کنند. ضمن آن‌که طلاب نباید تکیه مطالعاتی شان صرفا به ترجمه باشد . 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: نباید به شهید بهشتی نگاه حکومتی داشته باشیم، او فقیه و اندیشمندی بود که باید به لحاظ فکری به اندیشه ها و گفتارش بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط