یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
رشد کتاب‌هایی درباره جنگ نرم و اهمیت آن نزد محققان

سردار بهروز اثباتی، دبیر اجرایی جایزه شهید آوینی آثار ارسالی به این جایزه را در حوزه جنگ‌نرم دو برابر سال گذشته اعلام کرد و گفت: نگارش این کتاب‌ها نشان دهنده ریشه‌دار شدن و توجه محققان به اهمیت جنگ نرم است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار بهروز اثباتی، وضعیت آثار منتشر شده در حوزه جنگ نرم را به نسبت دوره اول این جایزه ادبی مطلوب توصیف کرد و از رشد دو برابری آن خبر داد و گفت: سال گذشته نزدیک به 100 اثر شناسایی و مورد بررسی کمیته داوران قرار گرفت. اما در دومین دوره با بررسی و شناسایی آثار منتشرشده در سال‌های 90 و 91 توانستیم نزدیک به 350 اثر را مورد کارشناسی هیات انتخاب کتاب قرار دهیم.

وی نتیجه رشد دو برابری انتشار کتاب در حوزه جنگ نرم را ایجاد سه کار گروه دیگر عنوان کرد و افزود: کار گروه‌های مطالعات فلسطین، لبنان و رژیم اشغالگر قدس، بیداری اسلامی و علوم استراتژیک در حوزه مقاومت سه گروهی هستند که به تناسب موضوع از کار گروه جنگ نرم تفکیک شده‌اند.

اثباتی افزود: در حوزه مطالعات فلسطین، لبنان و رژیم اشغالگر قدس 90 عنوان کتاب مورد بررسی هیات انتخاب کتاب قرار گرفته‌اند. در حوزه علوم استراژیک حجم کتاب‌ها کم است و این آثار بیشتر به بُعد استراتژیک مقاومت اسلامی در افغانستان، مسلمانان کشور روسیه و بریتانیا پرداخته‌اند. تعداد کل آثار در این گروه 12 اثر بود که پس از بررسی کمیته داوران 2 اثر به مرحله دوم داوری راه یافته‌اند. نزدیک به 80 عنوان کتاب نیز در گروه بیداری اسلامی در حال بررسی است.

وی درباره تعداد آثاری که در گروه جنگ نرم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند گفت: در این گروه 102 عنوان اثر مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته‌اند. محتوای کتاب‌ها نسبت به گذشته از لحاظ علمی از عمق بیشتری برخوردار است و محققان در آثار خود مباحث را با دیدگاه دانشگاهی دنبال کرده‌اند، به گونه‌ای که بسیاری از این کتاب‌ها می‌توانند به عنوان منابع دانشگاهی هم مورد استفاه قرار گیرند.

اثباتی از «تنوع موضوع» به عنوان یکی دیگر از نکات برجسته در این کتاب‌ها یاد کرد و افزود: پیش از این بیشتر مباحث فتنه در جنگ نرم مورد توجه نویسندگان قرار داشت، اما اکنون نگارش کتاب از تهدیدهای جنگ نرم و پرداخت به زوایای مختلف آن هستیم که این اتفاق به کمیت و عمق مباحث افزوده است. نگارش این کتاب‌ها نشان از ریشه‌دار شدن و توجه محققان به اهمیت جنگ نرم است زیرا در وضعیت کنونی حوزه نشر این کتاب‌ها به خوبی منتشر و از سوی مخاطبان استقبال می‌شوند.

وی درباره بخش ترجمه آثار گفت: در گروه ترجمه، آثاری که از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده‌اند، داوری می‌شوند. تعداد آثار در این بخش به نسبت سال گذشته کاهش داشته است و این اتفاق برای ما حُسن محسوب می‌شود زیرا در دوره قبل شاهد بودیم که برای مثال دانشگاه امام صادق(ع) در موضوع جنگ نرم بیشتر تکیه بر منابع خارجی داشت، اما در سال‌های اخیر به کتاب‌های تولیدی در این حوزه روی آورده است. البته متن‌های ترجمه نیز از همان سطح کیفی سابق برخوردارند و تفاوت چندانی با سال گذشته ندارند.

دومین کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) مهر ماه 1392 در تهران به کار خود پایان  خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها