چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
برگزاری نشست «عکس و تاریخ» در پژوهشکده تاریخ اسلام

نشست «عکس و تاریخ» با حضور استادان حوزه تاریخ و عکاسی، شنبه (8 تیرماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود. در این نشست «کتاب عکس علیخان والی» و وب‌سایت «دنیای زنان قاجار» نیر معرفی خواهند شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام، گروه تاریخ و همکاری‌های میان‌رشته‌ای نشست «عکس و تاریخ» شنبه (8 تیرماه) با حضور افسانه نجم‌آبادی، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد، مهران مهاجر، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی دانشکده هنرهای زیبا و کارشناس ارشد زبانشناسی، حسینعلی نوذری، پژوهشگر و استاد تاریخ، داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و آزاده حسنین، فارغ‌التحصیل رشته تاریخ دانشگاه تهران برگزار می‌کند. 

در معرفی این دوره آمده است: «عکس‌ها قاب خاطرات مردمان گذشته‌اند، میراثی گران‌قیمت از پدران ما. هنگامی که کنجکاوی ساده‌دلانه جهانگردی بیگانه و یا جست‌وجوی عکاسان خستگی‌ناپذیر ایرانی و یا غیر ایرانی سبب می‌شد تا مناظری از فرهنگ و تاریخ ایران، سراسر جهان را درنوردند، کمتر به مخیله کسی می‌رسید که روزی این عکس‌ها تبدیل به گنجینه‌ای بی‌بدیل از میراث تصویری تاریخ ایران در دوران معاصر شوند، به‌گونه‌ای که بازشناسی تاریخ فرهنگی و اجتماعی این برهه از کشور ایران بدون بهره‌گیری از آن، اگر نه امکان‌پذیر، دست‌کم بسیار دشوار باشد.» 

در ادامه آمده است: «این مسافران زمان، همان‌گونه که باورداشت‌ها، تلقیات و ذهنیت‌های بسیاری از سیاحان بیگانه را درباره سرزمین ایران با خود به فراسوی این مرزها می‌بردند، امروز با درنوردیدن مرزهای زمان، همان اندیشه و نگرش‌ها را به دست کسانی می‌سپارند که بسیار مشتاق‌تر از مخاطبانشان در دهه‌های پیشین، در انتظار دست‌یابی به آگاهی‌هایی هستند که این پیک‌های کوچک حامل آنند.»

در این نشست، علاوه بر موضوع اصلی یعنی عکاسی و تاریخ، «کتاب عکس علیخان والی» نیز معرفی می‌شود. این کتاب گزارش‌های علیخان والی به دربار ناصری در دوران والی‌گری در ولایت‌های مختلف ایران به‌ویژه مراغه به‌شمار می‌رفت. وی برای تکمیل گزارش‌ها به دربار از عکس نیز استفاده می‌کرد، این کتاب بیش از یک‌هزار و 400 عکس از رجال، بناها، قریه‌ها، مردم و... در دوره ناصری است. 

وب‌سایت «دنیای زنان قاجار» نیز در این نشست معرفی خواهد شد. این وب‌سایت با بودجه بنیاد سراسری علوم انسانی در «مرکز خدمات مجموعه‌های مجازی» کتابخانه دانشگاه هاروارد راه‌اندازی شد و هدف از آن پر کردن خلأ موجود در زمینه پژوهش‌ها و دانش زنان در دوره قاجار است. این آرشیو شامل مکتوبات منثور و منظوم، شامل نامه‌ها، مقالات، سفرنامه‌ها و رساله‌ها، نشریات زنان، قباله‌ها مانند نکاح‌نامه، وقف‌نامه، آثار هنری چون نقاشی، سوزن‌دوزی، عکس، اشیای زندگی روزمره و تاریخ شفاهی است. 

نشست «عکس و تاریخ» شنبه (8 تیرماه) از ساعت 16 و 30 تا 19 و 30 دقیقه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، شماره 9 برپا می‌شود و ورود برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها