سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
نقد و بررسی تاریخ جامع یهودیان ایران

«تاریخ گزینشی اشرافیت یهود» به‌قلم مسعود رضایی با همکاری دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است. این کتاب به نقد «تاریخ جامع یهودیان ایران» نوشته «حبیب لوی» می‌پردازد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «تاریخ گزینشی اشرافیت یهود» نوشته مسعود رضایی، کتاب دهم از مجموعه «در بوته نقد» دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با همکاری موسسه خانه کتاب است. رضایی در این کتاب «تاریخ جامع یهودیان ایران (گزیده تاریخ یهود ایران)» تالیف حبیب لوی، بازنوشته هوشنگ ابرامی را نقد، بررسی و تحلیل کرده است.

کتاب در 11 بخش با عنوان‌های «آشنایی با زمینه بحث از 1300 تا 550 ق.م (عصر آهن)»، «دوران هخامنشیان از 550 تا 330 ق.م»،‌ «دوران سلوکیان و اشکانیان(پارت‌ها) از 330 ق.م تا 226 م.)»، «دوران ساسانیان از 226 تا 642 م.»، «ظهور اسلام و حکومت خلفا از 642 تا 847 م.»، «دوران طاهریان، صفاریان، سامانیان، دیلمیان و غزنویان از 847 تا 1038 م.»، «دوران سلجوقیان، مغولان و تیموریان از 1308 تا 1502 ق.م»، «دوران صفویان از 1502 تا 1722 م.»، «دوران افشاریه و زندیه از 1722 تا 1794 م.»، «دوران قاجاریان (آقامحمدخان تا مظفرالدین‌شاه) از 1794 تا 1907 م.» و «دوران انقلاب مشروطیت و دودمان پهلوی از 1907 تا 1979 م.» دو مبحث کلی «بررسی»‌ و «نقد و نظر» را دربردارد.

در «دیباچه» کتاب آمده است: «این اثر تلخیصی از کتاب سه‌جلدی «تاریخ جامع یهودیان» است که در دهه سی در ایران به‌چاپ رسید اما به‌دلیل تناقضات فراوان آن اکنون به‌صورت یک جلد ارایه می‌شود. مسئولیت جرح و تعدیل کتاب حاضر را آقای ابرامی و انتشار آن را بنیاد فرهنگی حبیب‌لوی در لوس‌آنجلس آمریکا در سال 1376 (1997م.) به‌عهده داشته است.»

در «زندگی‌نامه نویسنده اثر» نوشته شده است: «حبیب لوی اواخر اکتبر 1896 م. (1275 ش.) در محله یهودیان معروف به گتوی تهران به‌دنیا آمد. پدرش حاجی رحمیم خداداد لوی، استاد زرگر دربار مظفرالدین‌شاه بود و جد مادری‌اش نیز حکیم یحزقل، طبیب دربار ناصرالدین شاه. پدربزرگ مادری او عزرا یعقوب ثروتمندترین فرد یهودی ایران به‌شمار می‌رفت. لوی در 14 سالگی دوره مدرسه آلیانس را به‌پایان رسانید و در سال 1911 برای تحصیل در رشته دندانپزشکی عازم پاریس شد. در 1921 به‌عنوان نخستین افسر یهودی وارد ارتش شد و به ریاست سرویس دندانپزشکی ارتش منصوب شد. در سال 1919 به «انجمن صیونیست ایران» پیوست و از اعضای فعال آن به‌شمار می‌آمد.»

در پایان این زندگی‌نامه آمده است: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حبیب لوی از ایران خارج شد و مابقی ایام عمر خود را همچون بسیاری از یهودیان ایرانی با وجود داشتن املاک و مستغلات در سرزمین‌های اشغالی، عمدتا در لس‌آنجلس گذراند. در نهایت وی در سال 1984 در لس‌آنجلس مرد و بنیادی به‌نام وی در آن‌جا تاسیس گردید.»

«تاریخ گزینشی اشرافیت یهود» ابتدا براساس فصل‌بندی کتاب «تاریخ جامع یهودیان ایران» به مسایل با اهمیت زندگی یهودیان در دوره‌های مختلف تاریخی در ایران از دیدگاه منتقد کتاب پرداخته و نکته‌های مهم را با اشاره به صفحه کتاب بیان کرده است. در بخش دوم کتاب نقد کلی مطالب نوشته شده است.

در بخش‌یازدهم کتاب «دوران انقلاب مشروطیت و دودمان پهلوی» به‌نقل از صفحه 478 کتاب حبیب لوی نوشته شده است: «تحول بزرگ دیگری که آن‌را سرآغاز فصلی نوین در تاریخ ادبیات یهود در ایران باید دانست و آن انتشار روزنامه «شالم» به‌مدیریت مردخای مراد شالم از سال 1915 است. بی‌گمان نشر این روزنامه چند سالی پس از انقلاب مشروطیت راه را برای ترقیات اجتماعی آتی یهودیان هموار ساخت.»

چاپ نخست «تاریخ گزینشی اشرافیت یهود» نوشه مسعود عباسی، کتاب دهم از مجموعه «در بوته نقد» دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در 248 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها