دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
امیرکبیر «میرداماد» را به بازار کتاب فرستاد

کتاب میرداماد به قلم علی‌اکبر ولایتی از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر روانه بازار کتاب شد. این اثر شصت و پنجمین کتاب از مجموعه آفرییندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران به شمار می‌آید._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اثر حاضر در پنج فصل به «اوضاع فرهنگی و فکری ایران در عصر میرداماد، زندگی‌نامه میرداماد، جایگاه و ویژگی‌های علمی و عملی میرداماد،‌ آرا و اندیشه‌های میرداماد و نگاهی به آثار میرداماد» می‌پردازد.

مخاطبان کتاب میرداماد با مضامینی مانند «میرداماد بنیان‌گذار مکتب اصفهان، نثر و شیوه نگارش، شعر سرایی، جامعیت علمی، حضور سیاسی، میرداماد از نگاه دیگران، ارکان نظام فلسفی میرداماد، حدوث دهری، اصالت ماهیت، مقولات عشر، ردیه بر آراء میرداماد، آثار و نوشته‌ها، کتاب‌ها و رساله‌ها، اجازه‌ها، علت و انگیزه تالیف، جَذَوات، تقویم‌الایمان، حواشی جذوات، شارع‌النجاة، ویژگی‌های نثر صراط‌المستقیم و حواشی و شروح» آشنا می‌شوند.

در بخشی از این اثر نوشته شده است: «نام او میر محمدباقر بن شمس‌الدین‌محمد حسینی استرآبادی، مشهور به میرداماد است. قدیمی‌ترین ماخذی که شرح حال میرداماد در آن آمده، کتاب تاریخ عالم آرای عباسی است که مولف آن با میرداماد معاصر بوده و مسلما از شرح حال او آگاهی داشته است ولی با همه توصیفاتی که درباره میرداماد ارایه داده، اشاره‌ای به تاریخ تولد او نکرده است. در نتیجه از آن پس، مولفان و تذکره‌نویسان بعدی نیز به این مطلب اشاره‌ای نکرده‌اند و تا به حال تاریخ تولد وی مجهول مانده است. البته مشخص نبودن تاریخ تولد میرداماد حاکی از مشهور نبودن وی نیست بلکه وی در زمان خودش زبانزد عام و خاص بوده است.» 

این کتاب با شمارگان دو هزار نسخه، در 168 صفحه و به بهای سه هزار ريال از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار آثار مکتوب شد.

میر برهان‌الدین محمدباقر استرآبادی مشهور به «میرداماد» معلم ثالث و متخلص به اشراق، فیلسوف، متکلم و فقیه برجسته دوره صفویه و از ارکان مکتب فلسفی اصفهان است. میرداماد فرزند میر شمس الدین محمد استرآبادی مشهور به داماد و از سادات حسینی گرگان است. محمد استرآبادی با دختر علی بن عبد العالی معروف به محقق کرکی ازدواج کرد و به همین خاطر او را داماد نامیدند. میرداماد این لقب را از پدر خود به ارث برد. درباره سال تولد او، اطلاعات کافی در دست نیست ولی کتاب «نخبة المقال فی اسماء الرجال» تولد او را سال ۹۶۹ ذکر کرده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط