چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
بررسی «اساطیر کهن ایران» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دو نشست با موضوع تاریخ و اسطوره در تیرماه برگزار می‌کند. نشست نخست به اسطوره عروج کیخسرو با سخنرانی فرزانه گشتاسب و نشست دوم به تحقیقی در تاریخ و کاوش تاریخی با حضور مهدی معین‌زاده اختصاص دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشست‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع تاریخ و اسطوره در تیرماه پیگیری می‌شود.

نشست «تداوم اساطیر کهن ایرانی در روایات شفاهی مردم ایران (بررسی داستان عروج کیخسرو)» با سخنرانی فرزانه گشتاسب، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، یکشنبه (30 تیرماه) از ساعت 10 تا 12 در این پژوهشگاه برگزار می‌شود. 

کیخسرو، پسر سیاوش و فرنگیس، دختر افراسیاب، از شهریاران اساطیری شاهنامه است که پس از کیکاووس بر تخت پادشاهی ایران می‌نشیند و به خونخواهی سیاوس، با افراسیاب می‌جنگد. وی پس از شصت سال پادشاهی، از بیم افتادن در خودپسندی، تصمیم به کناره‌گیری از تاج و تخت می‌گیرد و پس از سپردن تاج و تخت به لهراسب از میان مردم ناپدید می‌شود.

نشست «تاریخ به‌مثابه امکان؛ تحقیقی در تاریخ و کاوش تاریخی از منظر هایدگر» نیز با سخنرانی مهدی معین‌زاده، دکترای فلسفه علم و فناوری، یکشنبه (23 تیرماه) از ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. «مارتین هایدگر» 
(1889-1976) از معروف‌ترین فیلسوفان قرن بیستم به بررسی پدیده در فلسفه پرداخت و با تقسیم‌بندی زمان به سه نوع، تحولی در تفکر به‌وجود آورد. 

هایدگر در مهم‌ترین اثرش «هستی و زمان» به نقد تاریخ فلسفه غرب پرداخته و معتقد است تاریخ از دیدگاه غربیان، تاریخ متافیزیک، تاریخ غفلت از وجود و افتادن در ورطه موجودانگاری به‌شمار می‌رود. وی با مطرح کردن هستی‌شناسی بنیادین، عنوان کرد که تاریخ کنونی فلسفه، با خلط موجودشناسی و وجودشناسی، از شناخت وجود به معنای اصیل آن بازمانده ‌است.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بزرگراه کردستان، نبش خیابان شصت‌وچهارم غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها