چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
علیرضا قزوه: امیدوارم این شاه کلید در فرهنگ معجزه کند

علیرضا قزوه، شاعر انقلاب گفت که تا به امروز هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که برايش ارزش وزير فرهنگ بالاتر از وزير خارجه‌اش بوده یا شوراي عالي انقلاب فرهنگي برايش جایگاه جدي‌تری از شوراي امنيت ملي داشته است هر دولتي كه آمده جايگاه فرهنگ را در ذيل سياست و اقتصاد تعريف كرده است. امیدوارم این شاه کلید در عرصه فرهنگ معجزه کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قزوه گفت: تا به حال كدام دولت مي‌تواند مدعي باشد كه برايش ارزش وزير فرهنگ بالاتر از وزير خارجه اش بوده یا شوراي عالي انقلاب فرهنگي جایگاه جدي‌تر و مهم‌تری از شوراي امنيت ملي داشته است.

وی افزود: تمام دولت‌هایی كه تا به حال آمده‌اند، فرهنگ را نهايتا در هفت هنر خلاصه كرده اند و تصورشان این بوده که كه فرهنگ يعني شعر گفتن شاعران در تالار و جمع خودشان و فيلم ساختن فيلمسازان در جايي به نام شهرك سينمايي و نواختن ساز اهل موسيقي در جايي به نام تالار وحدت. 

این شاعر ادامه داد: تازه اين بهترين تعريف دولت ها از فرهنگ بوده است. تا به حال هيچ دولتي سياست و اقتصاد و نظامي‌گري‌اش را بر مبناي فرهنگ تعريف نكرده و فرهنگ را معادل اخلاق در جامعه ندانسته و حتي حوصله تعريف فرهنگ را هم نداشته است. اين است كه فرهنگ به جاي مادر بودن هميشه حكم همان زن بابا را داشته است.

قزوه افزود: همواره در مجلس شوراي اسلامي كميسيون فرهنگي كمترين مشتري را داشته است و در خيلي از مواقع مشتري‌هاي ناچارش هم كساني بوده اند كه در طول عمرشان يك بار پايشان به مراكز فرهنگي چون حوزه هنري باز نشده است و نمي دانند كه مثلا مجيد مجيدي، نوازنده ويولن است يا نقاش معاصر. من انتظار چنداني از اين دولت ندارم. چون آن‌ها كه بيش از اين دولت داعيه فرهنگ داشتند تقريبا كار چنداني نكردند. فقط خدا كند اين شاه‌کلید به در فرهنگ و به درد فرهنگ بخورد. و اگر هم دري را باز نمي كند لااقل اين كليد در داخل آن قفل نشكند و كار دست همه ندهد. 

وی با زبانی شاعرانه توضیح داد: عقيده دارم كه به قول بيدل «در دست ما كليد در باز داده اند...» فرهنگ راهش مشخص است و درش باز است و مهم آمدن به سوي اين در و دروازه است. ضمن آن كه من معتقدم دولت جديد بايد نمادهاي فرهنگي و رمز و راز و استعاره هاي فرهنگي را بهتر بشناسد. حتي خود كليد نماد دقيقي نيست و گاهي ظريفان از آن به چيزهاي ديگري تعبير مي كنند.

علیرضا قزوه افزود: فرهنگ عرصه دشواري است. بسيار پيچيده است و در نگاه اهل نماد و استعاره و ظرافت حتي از رنگ بنفش مي توان تعابيري چون كبودي و خشونت و درگيري را بيرون آورد. من دعا مي كنم كه اين رنگ رفاقتي با رنگ سبز فتنه نداشته باشد. به هر حال دولت جديد دولت اميد است و اين را در نخستين مصاحبه‌های رييس محترم دولت جديد ديديم و اميدواريم كه در رفتار هم ببينيم. آن موقع من با صداي بلند همه جا جار مي‌زنم كه مرحبا به اين دولت اميد و به دولت فرهنگي همراه با سياست جناب آقاي روحاني. خدا را چه ديديد شايد اين شاه كليد معجزه كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها