یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
50 سال خاطرات تاریخی معلمی در جنوب ایران روایت شد

خسرو سعدین، معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش، خاطرات سال‌های تدریس در روستایی در بندر گناوه را به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در این کتاب افزون بر شرح خاطرات تاریخی و سفرنامه‌ای، فضای فرهنگی، اجتماعی و فکری جامعه 50 سال پیش را شرح می‌دهد._

خسرو سعدین به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «یادداشت‌های ماندگار» گفت: این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات سال‌ها تدریس در منطقه‌ای در بوشهر به‌شمار می‌رود. این خاطرات تاریخی و سفرنامه‌ای از معلمی است که 50 سال در جنوب ایران زندگی و تدریس کرده و تفاوت‌های موجود میان زمان حال و گذشته را روایت می‌کند.

وی افزود: نوشته‌ها مربوط به سال‌های 1339 و پس از آن است که با پایان یافتن دانشسرا به روستای «بیدکرو» گناوه در بوشهر برای تدریس فرستاده شدم. در آن دوره امکان رفت‌وآمد با ماشین نبود و با استفاده از اسب به محل ماموریت می‌رفتیم. تفاوت‌های بسیاری در این دوره 50 ساله وجود دارد که در کتاب با بیان خاطرات، تفکر، نوع زندگی مردم به‌راحتی با حال حاضر قابل مقایسه است.

این معلم درباره هدفش از نگارش کتاب بیان کرد: در نوشتن کتاب هدف خاصی را دنبال نمی‌کردم بلکه می‌خواستم با نوشتن، رویدادهایی را که در گذشته پیش‌ آمده برای خواننده شرح دهم. این خاطرات علاوه ‌بر جالب و غیرمعمول بودن در زمان وقوع مساله‌ای عادی بود و کسی از آن‌ها تعجب نمی‌کرد. امروزه این اتفاق‌ها برای افرادی که از زندگی مردم در آن دوره بی‌خبرند، بسیار جالب و شنیدنی است.

سعدین با اشاره به عنوان بخش‌های کتاب گفت: کتاب در 30 بخش به خاطره‌های این دوران مانند ورود به دانشسرا، سفر به جنوب، مرمت کوره‌راه، مشکلات منطقه‌های صعب‌العبور در گذشته و برخی افراد پرداخته است. 

وی در ادامه توضیح داد: هنگامی‌که خاطرات این دوران را برای اطرافیان بازگو می‌کنم بسیاری از آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند. همین مساله و درخواست آن‌ها باعث شد تا دست به نوشتن این خاطرات بزنم. برخی از این خاطره‌ها را در همان دوران نوشته بودم اما بسیاری از آن‌ها را پس از گذشت 50 سال دوباره بازنویسی کردم.

خسرو سعدین متولد 1317 شیراز، پس از پایان یافتن دانشسرا و تحصیل در رشته کشاورزی برای گذراندن دوران کارآموزی به اطراف گناوه فرستاده شد و 13 سال را در آن مناطق سپری کرد. وی سال 1357 دبیر رسمی آموزش‌وپرورش شد و اکنون بازنشسته این وزارتخانه است.

چاپ نخست کتاب «یادداشت‌های ماندگار» نوشته خسرو سعدین در 136 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای چهارهزار و 500 تومان از سوی نشر نوید شیراز راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها