دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
علی باباچاهی: فکر می‌کنم پیش روی ادبیات و فرهنگ افقی روشن‌تر گشوده شود

علی باباچاهی، شاعر، با بیان این‌که ایجاد امید ضرورت مهمی برای حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم است، گفت: نگاه آزادتر به این معنا نیست که توطئه‌ای در کار است. نویسنده برای مردم و مخاطبانش چاه و چاله نمی‌کند و توطئه نمی‌سازد. امیدوارم در فضای جدید نگاه شکاک و خوانش‌های فردی کنار گذاشته شود.-

باباچاهی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: خواهان افقی روشن در همه زمینه‌های فرهنگی برای دولت یازدهم هستم. 

وی توضیح داد: کمترین توقع از روح زمان و معاصران این است که در زمینه مسایل فرهنگی و هنری و از همه مهم‌تر حوزه نشر، به گونه‌ای عمل نکنیم که مؤلف به خودزنی بپردازد. این خودزنی ها ممکن است تأثیرات تخریبی در روان نویسنده حاکم کند و ساحت روانی او و به طبع ساحت زبان هنری و ادبی را به رخوت و کسالت بکشاند.
 
باباچاهی افزود: یک مؤلف خلاق لازم نیست مدام سرعت گیرهای نصب شده بر سر راهش را رد کند و با احتیاط از آن‌ها بگذرد. آزاد فکر کردن به این معنا نیست که توطئه‌ای در کار است. نویسنده برای مردم و مخاطبانش چاه و چاله نمی‌کَند و توطئه نمی کُند. نویسنده، مؤلف جان آدم‌هاست.

وی ادامه داد: رهنمون خاصی ندارم که نظارت حذف شود و یا نشود اما نگاه شکاک و خوانش های فردی و پیش فرض ها را باید کلاً کنار گذاشت. 

آخرین کتاب باباچاهی به نام «بیا گوش ماهی جمع کنیم» بود که نشر ثالث چند هفته قبل آن را منتشر کرد. همچنین جلد دوم مجموعه اشعار وی را نشر نگاه منتشر کرده که شعرهای بین سال‌های 88 تا 92 او را دربرمی‌گیرد.
 
«گزاره های پیوست» از آثار در حال انتشار اوست که به زودی از سوی نشر دیبایه منتشر خواهد شد. 

«به شیوه خودشان عاشق می شوند» نیز گزیده اشعار باباچاهی است که امسال(1392) منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط