شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
نقد کتاب «زبان قرآن، تفسیر قرآن» در سرای اهل قلم

نشست نقد و بررسی کتاب «زبان قرآن، تفسیر قرآن» مجموعه مقالات قرآن‌پژوهی غربیان با مقالاتی از جان ونز برو، آندرو ریپین، هربرت برگ، هارالد موتسکی، اری ربین، فرانسوا دوبلوا و جیمز بلمیبا ترجمه مرتضی کریمی‌نیا چهارشنبه (29 خرداد‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در سه بخش تنظیم شده است. در بخش نخست با عنوان «مطالعات تفسیری» مقالات متنوعی از مستشرقین ترجمه شده‌اند. «بلاغت عربی و تفسیر قرآن با نگاهی به صنعت لف و نشر» نوشته جان ونزبرو، «دستان ابولهب و غزال کعبه: نگاهی به تفسیر سوره مسد»، «نکاتی در تفسیر نخستین آیات سوره علق»، «رسول پوشانیده: تفسیر کلمات مزمل و مدثر»، «تعامل تفسیر و حدیث در تعیین هفت مثانی» از اری ربین، «ابن‌عباس در تفاسیر دوره عباسیان» به قلم هربرت برگ و «تاریخ‌گذاری تفسیر موسوم به ابن‌عباس: چند نکته تکمیلی» از هارالد موتسکی، عناوین مقالات بخش نخست کتابند.

بخش دوم با موضوع «مطالعات قرآنی» شامل چهار مقاله با عنوان‌های «تحلیل ادبی قرآن، تفسیر و سیره» از اندرو ریپین، «ملاحظاتی بر کتاب مطالعات قرآنی» نوشته ویلیام گراهام، «نکاتی روش‌شناختی درباره فصل چهارم کتاب مطالعات قرآنی» از اندرو ریپین و «جمع و تدوین قرآن: بازنگری دیدگاه‌های غربی» به‌قلم هارالد موتسکی است.

بخش سوم کتاب هم با عنوان «زبان قرآن» شامل چندین مقاله در زمینه‌های مختلف مطالعات قرآنی است که «شتر یا ریسمان: آیه 40 سوره اعراف و واژگان دخیل و تعیین زبان خارجی آنها در تفسیر قرآن» از اندرو ریپین، «مساله تاثیر زبان‌های آرامی و سریانی در زبان قرآن» از مرتضی کریمی‌نیا و «نقدی بر کتاب قرائت آرامی‌ـ‌سریانی قرآن» به‌قلم فرانسوا دوبلوا، عنوان‌های برخی از مقالات این بخش از کتاب به شمار می‌آیند.

کتاب «زبان قرآن، تفسیر قرآن» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه، در 425 صفحه و به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات هرمس چاپ و منتشر شده است.

نشست معرفی و بررسی کتاب «زبان قرآن، تفسیر قرآن» از ساعت 17 تا 19 چهارشنبه (29 خرداد‌ماه) در سرای اهل قلم واقع در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2، طبقه 2 برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط