چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
چاپ ششم «عکاسان و عکاسی» در بازار کتاب

چاپ ششم کتاب «عکاسان و عکاسی» به کوشش ناتان لاینز با ترجمه مشترک وازریک درساهاکیان و بهمن جلالی از سوی انتشارات سروش منتشر کرد. در این کتاب مقاله‌هایی از هانری کارتیه برسون، آنسل آدامز، بونیس آبوت، ادوارد اشتایخن، یوجین اسمیت و ماینور وایت منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «عکاسان و عکاسی» شامل هفت مقاله از 6 عکاس بزرگ تاریخ هنر عکاسی در جهان یعنی «هانری کارتیه برسون»، «آنسل آدامز»، «بونیس آبوت»، «ادوارد اشتایخن»، «یوجین اسمیت» و «ماینور وایت» است. 

نویسنده مقاله مقدمه کتاب هانری کارتیه برسون است. این مقاله «لحظه قطعی» نام دارد. برسون، عکاس فرانسوی و مبدع فوتوژورنالیسم یا عکاسی خبری و همچنین عکاسی لحظه‌ای و خیابانی است. 

همچنین نام مقاله آنسل آدامز، عکاس آمریکایی و مشهور به عکاس طبیعت، در این کتاب «عقیده شخصی» است. ادوارد اشتایخن، عکاس آمریکایی نیز با مقاله «عکس خوب یعنی چه؟» در این کتاب حضور پیدا کرده است. 

همچنین در این کتاب دو مقاله از بونیس آبوت، عکاس شهیر آمریکایی، با نام‌های «عکاسی باید روی پای خود بایستد» و «عکاسی بر سر دوراهی» آمده است. 

یوجین اسمیت، عکاس خبری آمریکایی و ماینور وایت، عکاس، محقق، شاعر و منتقد آمریکایی نیز در این کتاب مقاله‌هایی با نام‌های «عکاسی خبری و چشم» و «ذهن دوربین وار» دارند. 

بهمن جلالی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «در مقالات مختلف این کتاب سعی شده عکاسی نه ‌تنها به عنوان تکنیکی برای ثبت تصویر، بلکه به مثابه یک رسانه بررسی شود؛ رسانه‌ای که با مختصات ویژه خود در میان تمامی ابزارهای بیانی دیگر جایگاهی مستقل دارد. در مجموع، مقالات این کتاب را می‌توان در مباحث فلسفه عکاسی و جامعه‌شناسی عکاسی جای داد. مقاله‌های کتاب توسط کسانی نوشته شده است که بر عکاسی تسلط کامل داشته و در کشف امکانات و تطبیق آن با نگاه خود بسیار تلاش کرده‌اند.» 

چاپ پنجم این کتاب در سال 1390 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات سروش روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

چاپ ششم کتاب «عکاسان و عکاسی» به کوشش ناتان لاینز با ترجمه مشترک وازریک درساهاکیان و بهمن جلالی با شمارگان 500 نسخه، 140 صفحه مصور و بهای پنج هزار تومان، چندی پیش (خرداد 1392) از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. 

لازم به ذکر است که انتشارات سروش نخستین چاپ کتاب «عکاسان و عکاسی» در سال 1365 با شمارگان پنج هزار نسخه و بهای 30 تومان در دسترس مخاطبان قرار داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط