شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
بیداری اسلامی حقیقتی انکارناپذیر است

امیر دبیری مهر، مولف کتاب «مولفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه» درباره رویکرد اصلی کتابش گفت: در این اثر کوشیدم بیداری اسلامی و تحولات منطقه را گذار از یک شعار ایدئولوژیک به یک نظریه علمی و عینی معرفی کنم و بگویم بیداری اسلامی حقیقتی انکارناپذیر است.-

دکتر امیر دبیری‌مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این کتاب نخستین اثر مستقل اوست، اظهار کرد: با توجه به تحولات خاورمیانه و بحث بیداری اسلامی تصمیم گرفتم در این نوشتار ضمن بیان واقعیت کنونی، نگاهی به مسایل آینده منطقه داشته باشم.

وی افزود: همچنان که در کتاب گفته‌ام، نام این تحولات را هرچه بگذاریم و آن را هرگونه که بنگریم، باید بپذیریم که واقعیتی در منطقه رخ‌داده که حاصل تقابل و تعارض گفتمان اسلامی و گفتمانی دیگر است که تفکر و اندیشه‌ای واداده و غرب‌زده به شمار می‌آید، تفکری که اعتقاد دارد سعادت و خوشبختی خاورمیانه در گرو حذف شدن در پدیده‌ای به نام جهانی‌شدن است!

مولف کتاب بیان کرد:«مولفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه» بیان می‌کند که این موضوع اندیشه‌ای دیرپاست که چند سال اخیر به شکل عینی در خاورمیانه مشهود شده است. دو سال قبل که نخستین بارقه‌های این جریان(تحولات خاورمیانه) رویت شد، معتقد بودم که این تحول زودگذری نیست و چند سالی منطقه خاورمیانه را درگیر خواهد کرد. از این رو تصمیم گرفتم این اثر را بر اساس مفهوم گفتمان بر پایه سه کلید اساسی یعنی «اسلام سیاسی»، «اعتقادات دینی» و «هویت ملی» تدوین کنم.

وی در توضیح این مفاهیم گفت: گفتمان مقاومت اسلامی یک شعار نیست، بلکه گفتمانی است که سه گزاره اساسی یاد شده را دربر دارد. اعتقادات دینی یکی از این گزاره‌هاست که بر مسلمان بودن مردم خاورمیانه و سابقه هزار و 400 ساله اسلام در این منطقه تاکید دارد. همچنین عنوان می‌کند که کشورهای این منطقه هویت ملی دارند و تلاش‌هایی که در سده گذشته برای حذف این هویت در قالب حرکت‌هایی مانند پان عربیسم و پان ترکیسم انجام شده، همگی شکست خوردند.

محقق و پژوهشگر علوم سیاسی و اجتماعی افزود: در پژوهش‌های این کتاب کوشیدم گفتمان مقاومت اسلامی را از سطح یک شعار و ایدئولوژی به یک نظریه علمی که مبتنی بر واقعیت‌های تاریخی و عینی است، ارتقاء دهم.

وی در پاسخ به این سوال که در «این کتاب تا چه حد به آرای مخالف یا نظریه‌های متضاد پرداخته و به آن‌ها پاسخ داده است؟» گفت: بیش از آن که یک نویسنده کتاب باشم، یک مقاله نویسم؛ بر این اساس اعتقاد دارم باید فضای بحث‌ها، فضایی روشمند، منطقی و غیر جانبدارانه در طرح موضوعات باشند؛ با وجود این دیدگاه معتقدم نباید تنها به تبیین نظریه‌ها پرداخت، یا با ارایه دیدگاهی کلی این‌گونه عنوان کرد که قطعا همین حالت وجود دارد و بس.

دبیری‌مهر افزود: این کتاب به آرای مخالفان مقاومت اسلامی پاسخ می‌دهد و یادآور می‌شود که این مقاومت یک شعار یا ایدئولوژی نیست بلکه این گفتمانی است که بر اساس سه پایه مستحکم شکل گرفته است.

وی یکی از دلایل ناموفق بودن پروژه‌های غرب در خاورمیانه به ویژه پروژه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در کتاب مورد بحث قرار گرفته، نادیده گرفتن مولفه‌های فرهنگی گفتمان اسلامی دانست و گفت: آن‌ها به این مساله توجه نداشتند که این گفتمان منحصر به یک جنبش و جریان نظیر جنبش حزب‌الله یا تنها منحصر به لبنان و ایران نیست بلکه گفتمانی فراگیر است که بیش از آن که به یک نظام سیاسی مرتبط باشد، به یک اساس یا رویکرد عمیق پیوند خورده است.

مولف در بخشی از معرفی کتاب جریانات منطقه را حاصل تحولات یک شبه نمی‌داند، او می‌نویسد که این رخدادها نتیجه سال‌ها انتظار و کنش توامان است. در میان عوامل گوناگون موثر در آن می‌توان عنصر مقاومت را به طور برجسته مشاهده و آن را از دریچه گفتمان و با تاکید بر مولفه‌های فرهنگی تحلیل کرد. همچنین گفتمان مقاومت اسلامی را می‌توان گفتمانی دانست که خود را در برابر گفتمان غرب که بر زندگی مسلمانان چیره شده بود، مطرح ساخت.  

نخستین چاپ كتاب «مولفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با شمارگان هزار نسخه در 280 صفحه به بهای هشت هزار و 400 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها