چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
بررسی جامعه‌پذیری دینی در ایران در یک کتاب

کتاب جامعه‌پذیری دینی در ایران را محمدشریف حیدری به رشته تحریر درآورده و به تازگی از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در بازار نشر عرضه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر در شش فصل به محتوای کلیات، مبانی جامعه‌پذیری، مباحث نظری جامعه‌پذیری، جامعه‌پذیری دینی، کارگزاران جامعه‌پذیری دینی و جمع‌بندی می‌پردازد.

مخاطبان کتاب جامعه‌پذیری دینی در ایران در فصل نخست با مضامینی نظیر پیشینه تحقیق، تعریف و بررسی مفاهیم، فرهنگ‌پذیری، دین، فرهنگ دینی و جامعه‌پذیری دینی آشنا می‌شوند.

فصل دوم این نوشتار به پیشینه مفهوم جامعه‌پذیری، اصول بنیادین جامعه‌پذیری، جامعه‌پذیری به مثابه کنش متقابل اجتماعی، ‌اصول بنیادین جامعه‌پذیری، جامعه‌پذیری توالی نسل‌ها،‌ اهداف جامعه‌پذیری، روش‌های جامعه‌پذیری، اهمیت جامعه‌پذیری، ابعاد جامعه‌پذیری، عوامل کارگزاران جامعه‌پذیری، آموزش و پرورش و جمع‌بندی توجه دارد.

بررسی مفاهیم جامعه‌پذیری از دیدگاه روانشناسان، جامعه‌پذیری از دیدگاه انسان‌شناسان فرهنگی، ‌گونه‌های فرهنگ‌پذیری، جامعه‌پذیری از دیدگاه جامعه‌شناسان و جمع‌بندی در فصل سوم کتاب ارایه شده است.

در فصل چهارم این کتاب از مباحث جامعه آرمانی دینی، جامعه‌پذیری دینی، فرهنگی دینی، محتوای جامعه‌پذیری دینی،‌ روش‌های جامعه‌پذیری دینی، روش‌های آشکار جامعه‌پذیری دینی و روش‌های پنهان جامعه‌پذیری دینی سخن به میان می‌آید.

فصل پنجم کتاب مبانی کارگزاران اولیه جامعه‌پذیری دینی،‌ خانواده، گروه‌های همسالان،‌ کارگزارن ثانویه جامعه‌پذیری دینی، رسانه‌های جمعی، مدرسه و مراکز آموزشی و کانون‌ها و سازمان‌های دینی را بررسی می‌کند. همچنین آخرین فصل اثر حاضر به استنتاج‌های نظری اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب جامعه‌پذیری دینی در ایران نوشته شده است: «جامعه‌پذیری فرآیندی است که به وسیله آن فرد راه‌های، ‌افکار، ارزش‌ها، الگوها و معیارهای فرهنگ خاص جامعه خود را یاد می‌گیرد و آن را جزو شخصیت خود می‌نماید. روش‌های جامعه‌پذیری به دو طریق آشکار(رسمی) و پنهان(غیر رسمی) صورت می‌پذیرد. جامعه‌پذیری دینی، فرآیندی است که افراد یک جامعه به تدریج با باورها، اعمال، وظایف، مراسم و نمادهای جامعه خود آشنا شده و با درونی ساختن آن‌ها به عنوان افراد دین‌دار ظاهر می‌شوند.»

نخستین چاپ کتاب جامعه‌پذیری دینی در ایران با شمارگان یک هزار نسخه، در 235 صفحه و به بهای 70 هزار ريال که به تازگی از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) روانه بازار مکتوبات دینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط