پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
انتشار خاطرات «حسن نوروزیان» در مجموعه کتاب‌های جانبازان

خاطرات جانباز حسن نوروزیان به قلم محمدصادق کریمی تدوین شد. این اثر در قالب مجموعه کتاب‌های جانبازان در انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود و دوران هشت سال دفاع‌مقدس و پس از آن را در زندگی این جانباز برای مخاطب بازگو می‌کند.-

محمدصادق کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نگارش کتاب از زندگی حسن نوروزیان، یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس برای مجموعه کتاب‌های جدید انتشارات روایت فتح با عنوان ‌کتاب جانباز اظهار کرد: سال گذشته نگارش کتاب را به پایان رساندم و به ناشر تحویل دادم.

وی ادامه داد: موضوع این کتاب روایتی خطی از زندگی حسن نوروزیان است که در طول دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بار‌ها در جبهه‌ها حضور یافت و از ناحیه چشم، پا، دست و بر اثر شلیک سلاح‌های شیمیایی جانباز شد. ماجرای کتاب از دوران کودکی او آغاز می‌شود و تا زمان حال ادامه دارد.

کریمی افزود: وی سال 1324 در روستای فاروج زاده شد و پس از ازدواج به تهران آمد و در منطقه قلعه‌حسن‌خان ساکن شد. مدتی در کارخانه‌های ایران ناسیونال و کفش ملی مشغول به کار بود و بعد از آن مغازه خواروبارفروشی باز کرد و از طریق درآمد آن به امرار معاش پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که راوی اثر در خاطرات خود تا چه اندازه به مسایل قبل انقلاب و پیروزی آن اشاره دارد، گفت: در این کتاب گذر کوتاهی به حوادث انقلاب داریم. راوی بیشتر بر جنبه‌های معنوی انقلاب مانند روحیه رزمندگان و حفظ انقلابی که برای آن بسیار زحمت کشیده شد و خون‌ها ریخته شد تاکید می‌کند.

کریمی ادامه داد: وی در پاره‌ای ‌موارد به خاطرات خود از روز‌های اول انقلاب که بیشتر به فتنه‌های ضد انقلاب مربوط می شود، اشاره دارد. یکی از این حوادث ماجرای پادگانی در نزدیکی محل زندگی اوست که با باز شدن درهای پادگان، منافقان به داخل آن ریختند و اسلحه‌ها را با خود بردند. در آن روز‌ها کسی نمی‌دانست که این افراد منافقند و پس از درگیری‌های سطح شهر متوجه این اتفاق شدند. ماجراهای این کتاب با حضور راوی در جبهه‌های مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب در منطقه کردستان آغاز می‌شود.

وی افزود: نوروزیان از نیرو‌های عملیاتی بود و در طول دوران حضور در جبهه بارها مصدوم شد. یکی از نکاتی که در خاطرات این جانباز وجود دارد و آن را از سایر خاطرات متفاوت می‌کند، روایت عملیات والفجر هشت و عبور از رودخانه اروند است.

کریمی درباره زمان صرف شده برای انجام مصاحبه با راوی اثر گفت: مصاحبه‌های اثر توسط مرتضی قاضی انجام شد. بنده هم برای رسیدن به اطلاعات بیشتر سوالات ریزتری را برای رسیدن به جزییات مطرح کردم. در پاره‌ای موارد آقای نوروزیان تمایلی به توضیح بیشتر نداشت.

وی ادامه داد: به جز آقای نوروزیان با همسر وی هم صحبت کردم اما نتیجه این گفت‌وگو مانند نحوه راضی کردن خانواده برای حضور او در جبهه، جریان خواستگاری و زمان بستری شدن در بیمارستان، از زبان راوی اثر برای تکمیل شدن متن استفاده شده است. در کنار این‌ها نگاهی به مسایل جانبازان و خانواده‌های آن‌ها در جامعه امروز و نوع برخورد مردم با جانبازان هم مطرح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط