سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
تدوین تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی

تهیه و تدوین تدوین «تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس» از سوی دفتر امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی کتابی را با عنوان «تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس» در دست تهیه و تدوین دارد.

این کتاب با رویکرد مستند‌گونه و تاریخی به فعالیت جهاد سازندگی در هشت سال دفاع مقدس می‌‌پردازد و از ثبت تاریخ شفاهی در این زمینه بهره می‌برد.

برای تدوین «تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس» اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که بر اساس آن‌ها، در استان‌هایی که جهاد سازندگی در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در آن‌ها فعالیت داشته، گردآوری مطالب در حال انجام است.

این اولویت‌ها با عنوان‌هایی چون «شورای مرکزی جهاد سازندگی»، «نماینده جهاد در اتاق جنگ» و «ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی» مشخص شده‌اند.

کتاب «تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس» در سه بخش شورای مرکزی جهاد سازندگی، ستاد پشتیبانی و مهندسی مناطق جنوب و ستاد پشتیبانی و مهندسی مناطق غرب تدوین خواهد شد.

بیست و هفتم خرداد، سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال 1358 است. جهاد سازندگی پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش موثر و چشمگیری در زمینه فعالیت‌های فنی و مهندسی در جبهه‌هاي دفاع مقدس ایفا کرد.

انتخاب واژه «سنگرسازان بی‌سنگر» بیانگر عمق فداکاری و اخلاق جوانان جهادی بود که زیرباران گلوله و دید مستقیم دشمن، به احداث خاکریز، پل، سنگر و استحکامات می‌پرداختند. عبور نیروهای ایران از رودخانه‌های مرزی اروند و غافل‌گیری نیروهای ارتش صدام در عملیات والفجر هشت از شاخص‌ترین عملیات مهندسی رزمی جهاد سازندگی محسوب می‌شود.

جهاد سازندگی در سال 1362 به وزارتخانه تبدیل و پس از آن در سال 1379 در وزارت كشاورزي ادغام شد و وزارتخانه جهاد كشاورزي به وجود آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها