سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
پیام صلح و دوستی «هرمان هسه» به ایران می‌رسد

«مجموعه‌ نامه‌های هرمان هسه» با ترجمه علی غضنفری که قرار بود سال گذشته به چاپ برسند، به زودی در قالب یک کتاب منتشر می‌شوند. این نامه‌ها با تاثیر از دوران جنگ‌های جهانی نوشته شده‌اند و پیام صلح و دوستی به همراه دارند.-

غضنفری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این خبر اظهار کرد: متن‌های ترجمه شده، گزیده‌ای از نامه‌های هسه به جوانان آلمانی و سیاسیون این کشور است که وی آن‌ها را بعد از جنگ جهانی اول و در دوران جنگ دوم نوشته است. در این کتاب حدود 30 نامه ترجمه شده که گیرنده‌های آن‌ها متفاوتند و هسه می‌کوشد پیام صلح و دوستی را با این نامه‌ها به افراد مختلفی برساند.

«بازگشت زرتشت» و «دوستان با این لحن سخن نگویید» عناوین دو نامه‌ هسه است که غضنفری بر اهمیت آن‌ها تاکید کرد و از آن‌ها به عنوان نامه‌های مهم کتاب نام برد. 

وی افزود: نثر کتاب و شیوه نگارش نامه‌هاست که این آثار به جا مانده از هسه را برجسته می‌کند. برای مثال او به پسرش که در صدد رفتن به میدان جنگ است، نامه‌ای نوشته و به او می‌گوید به تفنگ باید مانند یک عروسک بنگری... همین ظرافت نوشتار و تشبیهات اوست که خواندن نامه‌های دوران جنگ را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

این مترجم زبان آلمانی با بیان ‌این‌که این اثر به مسایل سیاسی روز آلمان نیز می‌پردازد، گفت: بخشی از اظهارات هسه را می‌توان در شرایط سیاسی این روزهای ایران و منطقه بهتر درک کرد. او از مدیریت مملکت سخن می‌گوید و در توصیه‌هایش به جوانان آلمانی می‌گوید که برای داشتن زندگی آزادتر باید چگونه تصمیم‌گیری کنند.

به گفته غضنفری، هسه در ابتدا طرفدار کمونیسم بوده اما بعد از تجربه جنگ و کشتارهایی که اتفاق می‌افتد به تدریج به مخالفت برمی‌خیزد و این تغییر منش سیاسی‌اش را می‌توان در آثارش نیز مشاهده کرد.

«دیداری در یک باغ وحش» و «هرگز دیر نیست» نام دو مجموعه شعر از این شاعر است که به زبان آلمانی سروده شده و در آلمان به چاپ رسیده‌اند. ترجمه «توراندخت» نوشته‌ شیلر و «گذری بر شعر آلمان» از دیگر آثار او در حوزه ترجمه هستند.

علی غضنفری، شاعر، نویسنده و مترجم است. مجموعه اشعار نیمایی او در دفتری با عنوان «فصل پنجم» و اشعار کلاسیکش در مجموعه شعر «کاروان عشق» به چاپ رسیده است.

هرمان هسه ‏ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1932 است. وی به عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده اروپایی قرن بیستم شناخته شده و «گرگ بیایان»، «سفر به شرق» و «دمیان» نام برخی از آثار وی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها