چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
«کتاب جانباز» فرازهای زندگی جانبازان را روایت می‌کند

یحیی نیازی، مدیر گروه دفاع‌مقدس انتشارات روایت فتح از نگارش مجموعه جدیدی با عنوان «کتاب جانباز» خبر داد و گفت: اکنون نگارش زندگینامه و خاطرات پنج جانباز را در دستور کار قرار داده‌ایم. در این مجموعه می‌کوشیم فراز و فرود‌های زندگی یک جانباز را به جامعه مخاطب منتقل کنیم.-

یحیی نیازی، مدیر گروه دفاع‌مقدس انتشارات روایت فتح در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های این گروه در حوزه تدوین و ثبت خاطرات جانبازان اظهار کرد: انتشارات روایت فتح چند مجموعه مانند روایت نزدیک، نیمه‌پنهان ماه، یادگاران، روزگاران، دوره در‌های بسته و اینک شوکران دارد که در آن‌ها به روایت خاطرات رزمندگان و خانواده شهدا و جانبازان هشت سال دفاع‌مقدس می‌پردازد.

وی ادامه داد: انتشارات روایت فتح از سال گذشته رده جدیدی را برای انتشار کتاب‌های خود به نام جانبازان تعریف کرد. این رده به طیف‌های مختلف نظیر‌ جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و قطع عضو تقسیم می‌شود و سرگذشت این را در صحنه‌های گوناگون زندگی و حضور در جامعه روایت می‌کند.

نیازی افزود: در تلاشیم با انجام مصاحبه، حقایق زندگی جانبازان و نحوه تحمل سختی‌هایی که در طول زندگی بر دوش می‌کشند را از نگاه آن‌ها و مشکلاتی که اعضای خانواده جانبازان به ویژه همسران آن‌ها با ایثار و فداکاری قابل تحسین تحمل می‌کنند به جامعه مخاطبان منتقل شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل از جانبازانی شروع کردیم که توان حضور بیشتری در جامعه دارند. مانند حمید صالحی که مشغول تدریس در دانشگاه است. در کتاب زندگی او قرار است در سیری خطی از زمان تولد تا وضعیت امروز وی بر اساس فراز و فرود‌ها روایت شود.

نیازی، یکی از مسایل پیش رو برای تدوین کتاب از زندگی جانبازان را به نوع نگارش اثر وابسته دانست و گفت: نور علی غریبی، یکی از جانبازانی است که دو چشم، دوپا و یک دست خود را از دست داده است. بنده درباره وی کتابی با عنوان «محور کوهان» و در مجموعه «روایت نزدیک» برای انتشارات روایت فتح نوشتم. در این نوع کتاب‌ها فقط برشی از زندگی شخصیت اصلی کتاب آورده می‌شود. در حالی که زندگی این افراد در سیر خطی دارای نکات جذاب و خواندنی است.

وی ادامه داد: نویسندگان کتاب‌های انتشارات روایت فتح در طول یک دهه گذشته از سیر خطی مشخصی برای نگارش کتاب پیروی کرده و کمتر بلند‌نویسی داشته‌اند. این اتفاق باعث شده تا در زمینه تدوین کتاب برای جانبازان با کندی حرکت کنیم. 

نیازی با اشاره به رده‌بندی جدید کتاب‌ها در انتشارات گفت: انتشارات روایت فتح بر اساس رده‌های تعریف شده ممکن است از یک شهید چند کتاب منتشر کند. به عنوان نمونه برش‌هایی از زندگی سردار شهید احمد کاظمی در مجموعه‌های «یادگاران» و «از چشم‌ها» در حال نگارش است.

وی انتشار کتاب «نورالدین پسر ایران» را در حوزه تدوین کتاب‌ خاطرات جانبازان مهم عنوان کرد و افزود: این کتاب تاثیر بسزایی بر تصمیم جدیدی با محوریت تولید یک کتاب به جای چند کتاب داشت. زیرا مخاطب می‌تواند با فراز و فرود‌های قبل و بعد و آینده زندگی یک جانباز ارتباط برقرار کند. در حال حاضر تدوین کتاب از زندگی پنج جانباز را در دستور کار داریم و نگارش آن‌ها توسط مولفان آغاز شده است. عنوان مجموعه «جانبازان» است و با عنوانی مانند «جانبازان: کتاب جانباز حمید صالحی» منتشر می‌شود.

نیازی در پایان گفت: با نسل پرسش‌گر و کم‌حوصله‌ای روبه‌رو هستیم و به همین دلیل مبنای نگارش کتاب‌های روایت فتح بر 48 تا 100 صفحه بوده، اما حق مطلب در این تعداد صفحه درباره جانبازان ادا نمی‌شود بنابراین تصمیم گرفتیم با به کارگیری قلم جذاب و روان، نگارش کتاب‌ بین 200 تا 450 صفحه را در دستور کار قرار دهیم و در بیان مطالب به سراغ نوعی از نگارش برویم که دیگران پیش از این آن را تجربه نکرده باشند و به نوعی متفاوت و جذاب‌تر از کتاب‌های منتشر شده با موضوع جانبازان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها