دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
انعکاس اندیشه‌های کلیدی استاد مطهری در «هشت دفتر»

مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به انتشار برخی آثار استاد شهید مرتضی مطهری در قالب «هشت دفتر» گفت: به لحاظ متنی و شیوه تلخیص می‌توان گفت که تمامی مباحث مهم و کلیدی گفتارهای استاد مطهری در زمینه مباحث گوناگون به‌طور اختصار و قابل فهم برای دانشجویان و عموم مخاطبان در این هشت دفتر مطرح شده است.-

محمد روشنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: خلاصه آثار استاد شهید مرتضی مطهری در قالب هشت دفتر با عنوان‌های صدگفتار، سیری در سیره معصومین (ع)، انسان بر آستان دین، مقام زن، آشنایی با قرآن، دین و دوران، سرشت و سرنوشت، حماسه حسینی به‌ عنوان منبع درسی و برای استفاده در بحث آموزش دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.
 
وی درباره رویکرد این دانشگاه در تدوین خلاصه آثار استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) این اقدام را برای تسهیل در استفاده و دسترسی بهتر دانشجویان این دانشگاه به آثار استاد شهید مرتضی مطهری انجام داده است.

روشنی درباره ادامه این روند و افزوده شدن دفترهای دیگری به این مجموعه اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک آثار دیگری به صورت تلخیص یا آثاری با رویکردهای متفاوت در قالب کتاب‌های مجزا را از اندیشه‌های شهید مطهری منتشر کنیم. 

مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با تاکید بر فرامرزی بودن اندیشه‌های استاد مطهری و شناخته شده بودن وی در عرصه بین‌الملل، درباره ترجمه آثار استاد به دیگر زبان‌ها یادآور شد: دانشگاه امام صادق (ع) با توجه به ماهیت فعالیت‌ها و رویکرد تفکرمحور خود در نظر دارد در آینده تعدادی از آثار استاد مطهری را به‌صورت ترجمه منتشر کند. البته تا به امروز در این زمینه این کار در دانشگاه امام صادق (ع) صورت نگرفته است ولی امیدواریم این مهم در آینده نزدیک عملی شود.

وی در معرفی کوتاه مجموعه هشت دفتر گفت: در هفت دفتر از این مجموعه، خلاصه‌ای از مهم‌ترین مباحث چندین کتاب شهید مطهری در زمینه‌های مختلف‌ مطرح شده‌اند. در این میان تنها دفتر هشتم با عنوان «حماسه حسینی» به‌عنوان تک موردی به بیان مهم‌ترین مباحث و نکات کلیدی دیدگاه‌های شهید مطهری درباره گستردگی و اهمیت فلسفه عاشورا و انحرافات و شبهاتی که پس از واقعه عاشورا بر آن وارد شد، اختصاص دارد. استاد در «حماسه حسینی» انحرافات و شبهات مطرح شده را واکاوی کرده و به آن‌ها پاسخ داده است.

روشنی ادامه داد: در کتاب «صد گفتار» تعدادی از مباحث و اندیشه‌های ناب استاد در قالب گفتارهایی با رویکردهای مختلف جمع‌آوری شده و در دفتر دوم با عنوان «سیری در سیره معصومین (ع)» سوالات و شبهات متداول درباره سیره زندگی معصومین (ع) مطرح، بررسی و پاسخ داده شده‌اند. رویکرد دفتر سوم، نگاه به فلسفه وجودی انسان و تعلیم و تربیت در اسلام است.

مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این‌که دفتر چهارم به بررسی جایگاه زن در جوامع مختلف اختصاص دارد، افزود: در این اثر نقش و جایگاه زن در اسلام و غرب در تعدادی از آثار استاد مطهری با رویکردی مقایسه‌ای بررسی شده است. موضوع کتاب‌های دفتر پنجم هم فلسفه نزولی قرآن و پاسخ به شبهات و سوالات در زمینه نزول قرآن و وحی است.
روشنی در پایان با اشاره به موضوع دفتر ششم با محوریت دین در دوره‌های مختلف، اظهار کرد: در این دفتر جایگاه و نقش دین اسلام بر جوامع از دوره‌های ابتدایی اسلامی تا دوران معاصر بررسی و تاثیرات متقابل اسلام بر ایران و ایران بر اسلام و همچنین در رویکرد با انقلاب اسلامی بیان شده است. دفتر هفتم از این مجموعه هم شامل خلاصه‌ای از بحث‌های فطرت، فلسفه اخلاق، انسان و ایمان، انسان در قرآن و علل گرایش به مادیگری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط