یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
نگرش امام علی(ع) به مفهوم و حقوق شهروندی

مهدی عربی‌فر کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه» را به رشته تحریر درآورد. این اثر از سوی نشر بوستان کتاب منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه» متشکل از پنج فصل کلیات و مفاهیم، جایگاه مباحث شهروندی در نهج‌البلاغه، بستر و مبانی شهروندی در نهج‌البلاغه، محتوا، عمق و نوع شهروندی از دیدگاه نهج‌البلاغه و گستره و غایت شهروندی در نهج‌البلاغه است.

مخاطبان کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه» در فصل نخست با مضامین مقدمه، مفهوم و تعریف شهروندی، گونه‌شناسی و طبقه‌بندی نظریات شهروندی، انتخاب و معرفی یک الگو از شهروندی، غایت شهروندی و عمق شهروندی آشنا می‌شوند.

فصل دوم اثر حاضر به پیشینه و جایگاه شهروندی در جامعه اسلامی، حقوق شهروندان، وظایف شهروندان، پیشینه و جایگاه شهروندی در زمان خلفای راشدین، جایگاه مباحث سیاسی در نهج‌البلاغه و بررسی مفاهیم ناظر به شهروندی در نهج‌البلاغه توجه دارد.

فصل سوم کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه به موضوعاتی با عنوان‌های بستر شهروندی در نهج‌البلاغه، مبانی هستی‌شناختی، مبانی معرفت‌شناختی، رابطه شرایط اجتماعی در اندیشه شهروندی امام علی(ع)، منابع شناخت، اصل برابری انسان‌ها و دیدگاه امام علی(ع) درباره مشروعیت می‌پردازد.

در فصل چهار این نوشتار مطالبی درباره محتوای شهروندی در نهج‌البلاغه، عمق شهروندی در نهج‌البلاغه و نوع شهروندی در نهج‌البلاغه عرضه می‌شوند.

در فصل آخر کتاب هم درباره گستره شهروندی در نهج‌البلاغه، تساوی در انصاف، تساوی در تقسیم بیت‌المال، تساوی در برخورداری از فرصت‌ها، تساوی در اجرای قانون، مسوولیت دولت در قبال تمام طبقات جامعه، توصیه به پرهیز از امتیاز دادن به اطرافیان، توصیه به اجرای حق برای همه حتی نزدیکان و دوستان، نتیجه امتیاز دادن به اطرافیان، پرهیز از انحصارطلبی، ‌پرهیز از تجاهل،‌ غایت شهروندی در نهج‌البلاغه، برقراری عدالت، برقراری امنیت، برقرار رفاه و آسایش و تربیت برای زمینه‌سازی رشد و تعالی شهروندان سخن به میان می‌آید.

کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه» با شمارگان یک هزار و 200 نسخه، در 205 صفحه و به بهای 40 هزار ريال از سوی نشر بوستان کتاب روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط