جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
نگاهی به مبهم‌ترین فراز زندگی امام حسن (ع) در «حاء. سین. نون»

رمان «حاء. سین. نون» نوشته مهدی شجاعی اثری است که در آن سال‌های پایانی زندگی امام حسن (ع) و دوران صلح و شهادتش، روایت می‌شود. نگاه به زندگی امام حسن (ع) از نگاه دوست و دشمن آن حضرت از ویژگی‌های داستان این کتاب است که ویژگی‌های داستانی مدرن را داراست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «حاء. سین. نون» عنوان رمانی از مهدی شجاعی است که در آن به 11 سال پایانی زندگی امام، شامل امیری، صلح و شهادت ایشان پرداخته شده است.

این کتاب به فصل‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده و نویسنده در آن‌ها به روایت داستان صلح امام حسن (ع)، به عنوان مبهم‌ترین فراز زندگی آن حضرت می‌پردازد. مخاطب با خواندن داستانِ این کتاب در یک فصل از نگاه اعضای جبهه امام حسن(ع) و در فصل بعد از دیدگاه جبهه معاویه، از جمله عمرو‌عاص‌، معاویه و عتبه بن ابى سفیان آشنا می‌شود.

شجاعی پیش از این درباره تفاوت این اثر با سایر روایت‌هایی از زندگی ائمه شده است به «ایبنا» گفته بود: «در سایر کتاب‌هایی که تاکنون از زندگی ائمه به صورت داستان چاپ شده، به جبهه موافق و تعاریف صرف از دید یاران ائمه پرداخته است، اما در این داستان سعی داشتم که با رویکردی دوگانه به داستان صلح بپردازم که در نهایت نشان می‌دهد صلح امام حسن (ع) در آن برهه از زمان یک پیروزی محسوب می‌شود، نه یک مسامحه.»

در بخشی از این داستان آمده است: «... که اگر جز این راه پیش گیری، بین‌مان خدا حکم فرماید و هو خیر الحاکمین. والسلام. خیره معاویه می‌شوم: - شنیدی چه خواندم یا سیر آسمان‌ها می‌کنی؟ معاویه خودش را یله می‌کند: - شنیدم عتبه! شنیدم... تکرار حکایت همیشگی، باز هم خدا و بهشت و جهنم و عذاب و... افسانه هزار باره خاندان محمد. به خدای خودشان سوگند، مانده‌ام که این جماعت به چه ایمان آورده‌اند؟ پدران و اجدادمان، جان کندند تا مردم به بتی که می‌دیدند مومن شوند؛ چه سِحری است در کار محمد که پیروانش برای خدای ندیده جان می‌دهند؟ مانده‌ام ولله! سه چهار خرمای دهانم را می‌بلعم: - چه غصه‌ها می‌خورد خلیفه مسلمین عالم! می‌خندم: - از پی همان دین است که تو بر مسندی و عیش و عشرت‌مان مهیا و میان بیت‌المال غوطه‌ور و... معاویه ناگاه برمی‌خیزد و مقابلم می‌ایستد...»

مجموعه داستان «فرشته‌ها قصه ندارند بانو»، فصل شیدایی لیلاها، عاشقی به وقت کتیبه‌ها، «نیم من بوق»، «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند» و «ستاره‌هایی که خیلی دور نیستند» آثاری هستند که تاکنون به قلم شجاعی منتشر شده‌اند.

رمان «حا. سین. نون» به قلم سیدعلی شجاعی، در 164 صفحه، با شمارگان ‌هزار و 200 نسخه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات «کتاب نیستان» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها