یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
راه‌‌اندازی 9 ایستگاه مطالعه، افتتاح کتابخانه نابینایان زاهدان

اسفندیار زید‌آبادی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان گفت: در فاز اول و دوم 9 ایستگاه مطالعه در شهرستان زاهدان مستقر می‌شوند. افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی زاهدان تا یک ماه دیگر از برنامه‌های دیگر این اداره در سال 1392 است.-

زید آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: تا کنون هفت ایستگاه مطالعه در فرودگاه، راه آهن، دادگستری، شهرداری، بیمارستان تامین اجتماعی و استانداری فعال شده است. فاز دوم این طرح با مستقر شدن دو ایستگاه دیگر همراه خواهد بود.

وی افزود: در فاز دوم دو ایستگاه مطالعه دیگر در بیمارستان خاتم‌النبیاء و آموزش و پرورش شهرستان زاهدان تا 15 روز دیگر راه‌اندازی می‌شوند.

مدیر‌کل کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان با اشاره به توزیع 54 هزار جلد کتاب در ایستگاه‌های مطالعه شهرستان زاهدان در فاز نخست اظهار کرد: در هر دو فاز در مجموعه 9 ایستگاه مطالعه در استان سیستان و بلوچستان مستقر می‌شوند.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در فاز سوم اجرای طرح ملی ایستگاه مطالعه نیز دو ایستگاه در شهرستان زابل دایر می‌شوند.

وی درباره برنامه‌های دیگر اداره کتابخانه‌های این استان برای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: 45 کتابخانه استان اکنون مجهز به نرم‌افزار پیام مشرق شده است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند منابع مکتوب مورد نظر خود را با عنوان و یا نام پدید آورنده از طریق جست‌و‌جو ی اینترنتی در منزل، در کتابخانه‌‌های سیستان و بلوچستان و یا سایر استان‌ها، پیگیری کنند.

زید آبادی با اشاره به استقبال از طرح کتاب من در این استان گفت: طرح کتاب من در سه سال گذشته با در خواست چهار تا پنج هزار جلدی از سوی اعضای کتابخانه‌های استان همراه بوده و این طرح در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در هفته گذشته بخش نابینایان کتابخانه نهادی نیم‌روز شهرستان زابل افتتاح شد. این کتابخانه با 300 جلد کتاب بریل که بیشتر آن‌ها اهدایی است در 30 متر مربع فضای کتابخانه‌‌ای آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به وجود 125 نفر فرد کم بینا و نابینا در شهرستان زابل گفت: از این تعداد کم بینا و نابینا فقط 25 نفر عضو کتابخانه هستند و با افتتاح بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله کفعلی شهرستان زاهدان تا دو ماه‌آینده، این بخش برای استفاده نابینایان، تکمیل‌تر می‌شود.

زید آبادی افزود: کتابخانه مرکزی شهرستان زاهدان با پنج هزار عضو، دارای 25 هزار نسخه و 18 هزار عنوان کتاب است. زیربنای این کتابخانه 800 متر مربع است.این شهرستان 900 هزار نفر جمعیت دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تجهیز بخش کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه‌های اداره کتابخانه‌های این استان است. دو کتابخانه شهرستان زاهدان، شهرستان‌های کنارک و چابهار، خاش و ایرانشهر و همچنین دو کتابخانه زابل دارای بخش مستقل کودک و نوجوان هستند.

وی با اشاره به آموزش زبان و کامپیوتر برای نیروهای انسانی اداره کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آموزش مراحل هفت‌گانه آموزش کامپیوتر معادل مدرک ( icdl ) برای همه نیروهای انسانی اداره کتابخانه‌های استان در نظر گرفته شد.

زید‌آبادی درباره مهم‌ترین منابع کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در حوزه منابع کتابخانه‌ای در بخش تاریخ، هنر و دین بسیار غنی هستیم و کتاب‌‌های خطی در کتابخانه‌های استان بسیار کم است و فقط هفت نسخه خطی در کتابخانه مرحوم کامبوزیا  وجود دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های استان سیستان و بلوچستان درباره تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز این استان گفت: این انجمن اکنون در استان تشکیل شده است. کتابخانه روستای قاسم آباد بند‌پور در شهرستان ایرانشهر کتابخانه‌ای است که از سوی انجمن خیران کتابخانه ساز تشکیل و زمین آن از سوی یک روستایی اهدا شده که تا یک ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط