جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
تبیین فلسفه فیخته در کتابی از نویهاوزر

کتاب «نظریه سوبژکتیویته در فلسفه فیخته» تالیف فردریک نویهاوزر با ترجمه سید‌مسعود حسینی به‌طور اختصاصی به تبیین مضامین عمده فلسفه یوهان گوتلیب فیخته می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این اثر دیدگاه فیخته درباره سوبژکتیویته و چگونگی برآمدن نظرگاه خاص وی از دل آرای کانت درباره عقل نظری و عقل عملی شرح داده می‌شود. 

کتاب حاضر پژوهشی دقیق است که تعدادی از موضوعات مهم تاریخی و منظومه‌وار را با وضوح و درکی عمیق تحلیل می‌کند. مضامین بنیادی تاریخی و فلسفی در این اثر با مهارت بررسی و تبیین شده‌اند. 

فیخته در چهار فصل استدلال می‌کند که سوژه ساختاری (خود‌نهنده) دارد که آن را از هرگونه شی یا ابژه متمایز می‌کند. به ‌این ترتیب، سوژه را باید نوعی (کرد و کار) دانست نه نوعی شی؛ زیرا سوژه (خویشتن‌ساز) است اما ابژه چنین نیست. 

فصل نخست کتاب با عنوان «خاستگاه‌های نظریه فیخته؛ انگاره وحدت عقل» به مباحثی درباره سازگار‌پذیری عقل نظری و عقل عملی، وحدت نظام‌مند عقل و این‌همانی ساختاری عقل نظزی و عقل عملی می‌پردازد. 

فصل دوم به بسط طرح فیخته از سال 1739 تا 1799 اختصاص دارد. دوره پیشا‌نظامدار، آموزه علم سال 1794 و نظام سال‌های 1797 تا 1799 مباحثی‌اند که در این فصل از کتاب مطرح می‌شوند. 

در فصل سوم با عنوان «سوژه خود‌نهنده و خودآگاهی نظری» از خود‌نهندگی به منزله خود‌آگاهی غیر‌بازنمودی، خود‌نهندگی به منزله شرطی استعلایی برای آگاهی و خود‌نهندگی به منزله وجود خویشتن‌ساز صحبت می‌کند. 

بر اساس مطالب کتب، «نویسنده در فصل چهارم نشان می‌دهد که آموزه سوژه خود‌نهنده ما را قادر می‌سازد که امکان (خودآیینی) یا (خود‌تعیین‌بخشی) خود را درک کنیم.» خود‌تعیین‌بخشی صوری و خود‌تعیین‌بخشی گوهری مباحث محوری فصل پایانی کتاب‌اند. 

چاپ نخست کتاب «نظریه سوبژکتیویته در فلسفه فیخته» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه، در 296 صفحه و به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط