دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
راه‌های درمان بیش‌فعالی بزرگسالی در یک کتاب بررسی شد

«100 پرسش و پاسخ درباره نقص توجه / بیش‌فعالی بزرگسالی» در کتابی با همین عنوان بررسی و منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر را آوا تی. آلبرچت نوشته که با ترجمه اسماعیل عاقبتی، میترا حکیم شوشتری، امینه کاکایی و مریم زارع توس توسط انتشارات دانژه منتشر شده است.

کتاب حاضر از مجموعه یکصد پرسش و پاسخ است که درباره نقص توجه / بیش‌فعالی بزرگسالی پاسخ‌های علمی و روشن به پرسش‌های افراد مبتلا و درمانگران ارایه می‌دهد.

این اثر به تعریف، علل بروز، نشانه‌ها، علایم تشخیصی و خطرآفرین، گزینه‌های درمانی، چگونگی انتخاب مناسب‌ترین درمان، اختلالات همراه، زندگی کردن با این اختلال و نحوه مدیریت آن پرداخته و توصیه‌هایی را پیشنهاد می‌کند.

هر بزرگسالی که تاکنون به اشتباه تنبل، آشفته، بی‌تمرکز یا بی‌خیال نامیده شده است به نوعی نقص توجه دچار است و مطالعه چنین کتابی به وی توصیه می‌شود.

عدم تشخیص و درمان بیش‌فعالی در کودکی تاثیر منفی زیادی در دوران بزرگسالی آن‌ها می‌گذارد. درمان این اختلال می‌تواند اثرات مثبت غیرقابل انتظاری در زندگی خانوادگی و شغلی افراد ایجاد کند. دانستن این موضوع که مشکلات دوران کودکی افراد به خاطر گیجی، تنبلی، سر به هوا بودن یا هر برچسب ناخوشایند دیگری که اجتماع برمی‌گزیند نبوده است، به آن‌ها احساس بهتری می‌بخشد. فواید احساس پیوستگی، قدرت سازماندهی و خلاقیت ناشی از درمان در زندگی این افراد نباید دست کم گرفته شود.

اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی شایع‌ترین اختلال عصبی ـ رفتاری در دوران کودکی است. کودکان زیادی به دلیل ابتلا به این اختلال به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که شیوع این اختلال در کودکان ایرانی هفت تا دوازده ساله، بین سه تا 6 درصد است. نشانه‌های اصلی این اختلال حواس‌پرتی، اشکال در حفظ دامنه توجه، ضعف در کنترل تکانه، پرتحرکی و بی‌قراری است.

بیش‌فعالی معمولا سبب افت عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان می‌شود و عدم تشخیص آن موجب می‌شود که کودکان به‌دلیل علایم بیماری‌شان سرزنش یا تحقیر شوند و اعتماد به نفس‌شان آسیب ببیند.

در دوران نوجوانی نیز این افراد بیشتر در معرض سوانح اتومبیل، اخراج از مدرسه و مقبولیت اجتماعی پایین هستند. این مشکلات ممکن است حتی تا بزرگسالی ادامه یابند. افرادی که در کودکی مبتلا به نقص توجه / بیش‌فعالی بوده‌اند نسبت به خواهران و برادران طبیعی خود معمولا در چندین حوزه (مثلا موقعیت‌های اجتماعی، روانشناختی و شغلی) عملکرد پایین‌تری داشته اند.

پرسش و پاسخ‌های این اثر در 6 بخش جای گرفته‌اند که مفاهیم اساسی، تشخیص، عوامل بی‌خطر و پیشگیری، درمان، اختلالات همراه و زندگی با بیش‌فعالی را دربر می‌گیرد.

چاپ نخست کتاب با شمارگان هزار و 100 نسخه، 229 صفحه و به بهای هشت هزار تومان توسط انتشارات دانژه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها