دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
شاعر بداهه سرا شبیه عکاس خبری کار می‌کند

علیرضا آدینه کتاب جدیدش با نام «خون مردگی» را نوعی بداهه‌سرایی دانست و گفت: شعر بداهه شعری است که در آن ساده‌نویسی دیده نمی‌شود. این شعر درست مانند عکاسی خبری است که شاید آثار تحسین برانگیز هم در کارش دیده شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آدینه گفت: بداهه‌سرایی شعر آنلاین است و نخست در فضای اینترنتی خوانده می‌شود. شاعر در شعر غیر بداهه حق دارد از قابلیت‌های زبان استفاده کند، اما در شعر بداهه چنین کاری به چشم نمی‌خورد. شعر بداهه را شاعر درجه یک در ابتدا می‌خواند و متوجه می شود، اما شاید مخاطب عام در همان وهله نخست آن را درک نکند. 

وی افزود: خیلی‌ها شعرشان را بارها ویرایش می‌کنند و به اسم بداهه‌نویسی به چاپ می رسانند که به گمانم چنین کاری بی فایده است چون اهل فن می فهمند و به عبث بودن کار پی می برند. 

وی توضیح داد: در مثال دیگری می توانم شعر را به فیلم و شاعر را به کارگردان تشبیه کنم. کارگردان فیلم بداهه از امکانات سینمایی اش بهره‌ای نمی‌برد و فیلم بداهه می سازد، اما در فیلم غیر بداهه از دیالوگ گرفته تا موسیقی متن و نحوه تدوین می توان تفاوت این دو را دریافت.

او گفت: آثار دفتر اخیرم شعرهایی است که در لحظه سروده شده اند و چیزی غیر از آن لحظه خاص نیستند. سعی کرده ام شمایل و شاکله های بیرونی زبان برای خواننده به اصطلاح آماتور، مانعی بر سر ارتباط برقرار کردن با شعرها نباشد. 

در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم: تو توی عکس بیشتر به چشم می آیی/ من توی حبس/ با شست و اشاره ام/ قابی درست کرده ام/ عکسی بفرست. 

مجموعه شعر«خون مردگی» در 88 صفحه و با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت چهار هزار تومان از سوی انتشارات نصیرا منتشر شد. 

مجموعه شعر قبلی آدینه با نام «لیلا ابالی» در سال 1379 از سوی نشر پایا به چاپ رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها