یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
انتشار مقالاتی درباره موسیقی در سیزدهمین کتاب سال شیدا

سیزدهمین کتاب سال شیدا که دربرگیرنده مقالات تخصصی حوزه موسیقی در سال 1391 است، اوایل تابستان امسال منتشر می‌شود. این کتاب را محمدرضا لطفی گردآوری کرده است._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سجاد مهربانی، از مسوولان موسسه آوای شیدا از چاپ سیزدهمین مجموعه مقالات «شیدا» خبر داد و گفت: هر 16 مقاله این سری از کتاب سال شیدا نوشته و تایپ شده و به زودی از سوی نشر «بیدگل» منتشر می‌شود.

مهربانی اضافه کرد: استاد لطفی، گردآورنده این کتاب در یکی از مقاله‌های بلند آن که به قلم وی است، کتاب ژان دورینگ را که درباره ردیف موسیقی ایرانی نوشته شده، نقد کرده است.

تاکنون 12 جلد از کتاب سال شیدا از سوی انتشارات «بیدگل» منتشر شده است. جلد دوازدهم از کتاب‌های سال شیدا که مربوط به سال گذشته (1391) است از 15 مقاله تخصصی از نویسندگان و پژوهندگان ایرانی درباره موسیقی ایرانی تشکیل شده است. در این مقاله‌ها موضوعاتی چون اثرات تربیتی موسیقی از دید اندیشمندان؛ سروده‌های مانوی و ارتباط «بربت» ایرانی با «پی‌با» (ی) چینی و «بیوا»(ی) ژاپنی؛ نقش موسیقی‌دانان یهودی چون «مرتضی‌خان نی داوود» در حفظ و اشاعه موسیقی ایران و نقش «چنگ» در شعر فارسی. نخستین مقاله این جلد گزارشی از یادواره استاد «حسین یاحقی»، موسیقی‌دان دوره قاجار است.

محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی‌اکبر شهنازی و حبیب‌الله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از محضر استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی و سعید هرمزی نیز بهره جست.

وی در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. وی کانون موسیقی چاووش را نیز با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی‌اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها