شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
جوانان را به نوشتن نمایشنامه تشویق کنید

فریندخت زاهدی، مدرس دانشگاه و محقق حوزه تئاتر، تبادل تجربه‌های نمایشنامه‌نویسی، استعدادیابی جوانان نمایشنامه‌نویس و تشویق این طیف را در نوشتن نمایشنامه برای صحنه‌ها مهم‌ترین اهداف نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی دانست و گفت که این جشنواره باید دبیرخانه دائمی داشته باشد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی، زاهدی گفت: دغدغه اصلی بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید فعالیت‌های اساسی و زیرساختی برای نمایشنامه‌نویسی باشد. باید نمایشنامه‌نویسی را به عنوان یک قالب ادبی رسمی و مستقل به جامعه معرفی کنیم که این امر متاسفانه تا امروز در عرصه نمایشنامه‌نویسی اتفاق نیفتاده است. 

وی افزود: در زمانی که درباره اکبر رادی و آثارش صحبت می‌کنیم به این مهم می‌رسم که چرا ادبیات نمایشی ما در ایران طبقه بندی نشده است و آیا درکی از آثار رئالیسم در 100 سال اخیر ایران وجود دارد یا خیر؟

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی ایران اگر به درستی عمل کند و موقتی نباشد می‌تواند اقدامی بسیار مثبت و حرکتی درست برای ادبیات نمایشی ایران باشد. امیدوارم این بنیاد به طور جدی پژوهش، نقد و تحلیل را دنبال کند و نمایشنامه‌نویسی را به عنوان یک قالب ادبی رسمی و مستقل معرفی کند.

زاهدی در ادامه به معرفی نشدن تئاتر به عنوان یک هنر مستقل اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات من تاکنون در هیچ کتابی از هنر نمایشنامه‌نویسی به عنوان هنری مستقل یاد نشده است. در واقع آن‌چه در کتاب‌ها به سراغش می‌رویم اطلاعات جسته گریخته‌ای است که اندیشه عمیق و جامعی در آن‌ها وجود ندارد. می‌توان گفت پژوهشگران و بزرگان ما در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و اسمی از نمایشنامه نویسان به میان نیاوردند و اگر هم به آن‌ها اشاره‌ای شده، فقط در ارتباط با جریان‌های ادبی بوده است.

زاهدی گفت: بنیاد ادبیات نمایشی باید با حمایت آثار نمایشنامه نویسان خوب به این عرصه قالبی رسمی و مستقل دهد. برای این منظور ابتدا باید برای این جشنواره دبیرخانه دائمی ثبت و ردیف بوودجه مشخصی برای آن در نظر گرفته شود.

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به این نکته که آثار ادبیات نمایشی ایران در 100 سال اخیر طبقه‌بندی نشده‌اند، گفت: آثار ادبیات نمایشی ایران به درستی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و باید دانشجویان و محققان را به تحقیق و پژوهش در این حوزه سوق داد.

فریندخت زاهدی در پایان تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی باید در جهت حمایت مالی از نمایشنامه‌نویسان گام بردارد تا نویسندگان بتوانند بدون دغدغه مالی آثار خود را ارایه کنند. همچنین باید محققان این حوزه را استخدام کرد تا آثار نمایشنامه‌نویسان 100 سال اخیر را طبقه‌بندی کرده و به پژوهش‌هایی این چنینی سامان بدهند. 

نخستين جشنواره ملی نمايشنامه‌نويسی به همت بنياد ادبيات نمايشی ايران و با دبيری علی ايزدی در حال برگزاری است و اختتامیه آن تا چند روز دیگر در تالار وحدت برگزار خواهد شد. آثار برگزیده این جشنواره منتشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط