شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
تدوین دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)

«دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)» عنوان کتابی است که به روایت مستند و مصور از زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌پردازد. سرویراستار این اثر پیش‌بینی کرد که این دایره‌المعارف تا زمستان سال جاری منتشر می‌شود._

جعفر شیرعلی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از در دست تدوین بودن «دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)» خبر داد.

این پژوهشگر حوزه انقلاب و دفاع مقدس که سرویراستاری «دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)» را بر عهده دارد، در توضیح اقدامات پژوهشی برای تالیف این اثر اظهار کرد: از یک‌ سال و نیم گذشته کار تحقیق برای تالیف این اثر آغاز شده است. تاکنون متن آن تهیه و نهایی شده است و کتاب مراحل ویراستاری را سپری می‌کند.

وی با بیان این‌که «دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)» تاریخ زندگی امام خمینی (ره) از سال 1281 تا 1368 را در بر می‌گیرد اظهار کرد: این اثر از سوی انتشارات «سایان» روانه بازار نشر می‌شود و مانند دیگر آثار منتشر شده این ناشر، مصور خواهد بود.

شیرعلی‌نیا پایه اصلی روایت این کتاب را وقایع سیاسی و اجتماعی زندگی امام خمینی (ره) معرفی کرد و ادامه داد: بر همین اساس، کتاب در 10 فصل مانند «کودکی تا طلبگی»، «حضور در حوزه علمیه»، «زندگی امام خمینی(ره) پس از سقوط رضاخان تا رحلت آیت‌الله بروجردی» و «مرجعیت آیت‌الله خمینی(ره)» تدوین می‌شود.

وی تالیف این کتاب را کاری گروهی دانست و درباره منابعی که گروه پژوهشی تحت مدیریتش از آن‌ها برای تالیف «دایره‌المعارف زندگی امام خمینی(ره)» بهره می‌گیرند توضیح داد: از حجم زیادی از منابع مکتوب تاریخی، کتاب‌های مربوط به شخصیت امام خمینی(ره) و اسناد منتشر شده در این زمینه بهره می‌گیریم. البته مصاحبه‌های انجام شده آرشیوی هم مورد استفاده قرار گرفته‌، اما برای تکمیل برخی از این مصاحبه‌ها، گفت‌و‌‌گو‌های تکمیلی هم انجام شده است.

سر ویراستار «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ» درباره منابع تصویری این کتاب گفت: از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره)، خبرگزاری ایرنا، آرشیو روز‌نامه‌های اطلاعات و کیهان و نیز از آرشیو انجمن عکاسان انقلاب اسلامی بهره‌ گرفته‌ایم. همچنین در حال رایزنی با کشور‌های خارجی برای تکمیل منابع تصویری در این زمینه هستیم.

شیرعلی‌نیا در پایان پیش‌بینی کرد که «دایره‌المعارف زندگی امام خمینی (ره)» تا ابتدای زمستان سال جاری (1392) منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها