یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵
تاثیر ادبیات در پيشرفت جهان غرب تحلیل شد

کتاب«برج فرازان» باربارا تاکمن با ترجمه عزت‌الله فولادوند منتشر شد. نویسنده در این کتاب ظهور و تاثیر مکتب‌های ادبی را در پيشرفت جهان غرب و نيز جامعه سنتی ژاپن بررسی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «برج فرازان» به وقایع تاریخی 1890 تا 1914 و آغاز جنگ جهانی اول در اروپا می‌پردازد و چهره‌های شاخص اروپا در این مقطع زمانی را معرفی می‌کند. تمامی وقايعی که منجر به وقوع جنگ‌های جهانی شد، تحولات اجتماعی، سياسی، اقتصادی اروپا، آمريکا، روسيه و ژاپن، ظهور «ايسم‌»ها همگی مواردی هستند که به بسياری از سوالات ما را درباره چرايی و چگونگی پيشرفت جهان غرب و نيز جامعه سنتی ژاپن پاسخ خواهند داد. همچنين پس از خواندن اين کتاب درمی‌يابيد که چه شباهت‌های فراوانی ميان سير تحولات جامعه امروز ما با دوره مورد بررسی در اين کتاب وجود دارد.

نویسنده در این کتاب به مکتب‌های ادبی مختلف و تاریخ فرهنگی دوران اخیر عصر جدید، یعنی از سال‌های 1789 میلادی به بعد می‌پردازد. برای مثال، وی به تاثیر ناسیونالیسم فرهنگی در زندگی و فرهنگ مردم ساده می‌پردازد و در ادامه نهضت رمانتیسم را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی معتقد است تا سال 1848 پدیده رمانتیسم به پایان نخستین مرحله خود رسید، با این حال بنیانگذاران آن ممکن است زودتر یا دیرتر متولد شده و در رمان‌نویسی و شعر یا حتی نقاشی، آثاری عظیم یا متوسط از خود بر جای گذاشته باشند.

تاثیر نویسندگان و شاعرانی چون «بلیک»، «وردزورث» و «کلریج» در انگلستان، «گوته» و «شیلر» در آلمان و «لامارتین» و «هوگو» در فرانسه، «پوشکین» در روسیه و «میتسکیه ویچ» در لهستان در شکل‌گیری و رشد ادبی مکتب رمانتیسم موضوع دیگری است که در این کتاب می‌توان نشانه‌هایی از آن یافت.

فولادوند تاکنون آثاری چون «جورج لوکاچ» اثر امی جورج، «آمریکایی آرام» نوشته گراهام گرین و «فلاسفه بزرگ» اثر براین مگی را به فارسی ترجمه کرده است.

تاکمن، نویسنده این اثر، در سال 1989 درگذشت. وی در طول حیات خود 11 کتاب منتشر کرد و مدتی نیز ریاست «فرهنگستان هنر و ادبیات آمریکا» و «انجمن مورخان آمریکا» را بر عهده داشت. 

کتاب برج فرازان نوشته بابارا تاکمن پیش از این از سوی انتشارات سخن منتشر شده بود ولی به دلیل رضایت نداشتن مترجم از توزیع، چاپ جدید آن به انتشارات ماهی داده شد.

«برج فرازان» اثر باربارا تاکمن با ترجمه عزت‌الله فولادوند در694 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای 42 هزار تومان از سوی نشر ماهی راهی کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها