یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
برگزاری کنگره «گوته و مذاهب جهانی» در وایمار

انجمن گوته در وایمار در هشتاد و پنجمین گردهمایی رسمی خود به سراغ موضوع «گوته و مذاهب جهانی» رفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این انجمن که سال 1885 تاسیس شده، از  چهارشنبه 22 می (1خرداد) تا  شنبه 25 می (4 خرداد) با حضور دوستداران گوته و دانشمندانی از سراسر جهان میزبان کنگره «گوته و مذاهب جهانی» بود.

یوآخیم گولتس که سال های متمادی است ریاست انجمن گوته در وایمار را عهده دار است، در این باره اظهار کرد: موضوع مذهب و دینداری امروز در مرکز بحث های روز قرار دارد و علاقه عموم را به سمت خود معطوف کرده است. اکنون دوره ای است که ارزش ها متزلزل شده اند و جهت یابی و تشخیص موقعیت وجود ندارد.از این رو انسان ها  دنبال راه حل هستند و در مذاهب نیز به دنبال همین امر می‌گرددند.

در جریان این کنگره چهار روزه نزدیک به 400 شرکت کننده که در میان آن ها گوته پژوهان نامداری نیز به چشم می خوردند، با استفاده از آثار گوته (1749-1842) در مورد شکیبایی، انسانگرایی و درک تاریخی امروز به بحث و تبادل نظر پرداختند. به گفته گولتس، گوته در موضع گیری خود نسبت به مسایل اعتقادی مذهبی از بسیاری از جهات راهنمایی های خوبی را ارایه می دهد.

یوهان ولفگانگ فون گوته شیفته اشعار حافظ شیرازی شاعر ایرانی بود و با الهام از او «دیوان غربی – شرقی» را سرود. حافظ و گوته هر دو به شکلی ایده آل گفت‌وگوی غربی – شرقی را نماپردازی می کنند. سال 2000 در شهر باستانی وایمار برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این دو شاعر بزرگ یک تندیس گوته – حافظ بنا شد. گوته سال های درازی را در وایمار زیست.

انجمن گوته در وایمار در سراسر جهان دو هزار و 800عضو دارد. علاوه بر این 59 انجمن محلی در آلمان و 40 انجمن بین المللی گوته نیز فعالیت می کنند و هر یک اعضای خودشان را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها