چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
شعر عاشقانه، شعری ناب است

علی باباچاهی به بهانه تازه‌ترین کتابش با نام «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» گفت: تصور عام و پیش پا افتاده‌ای از شعر عاشقانه وجود دارد که هر گونه متنی را که تداعی کننده روابط عاطفی بین جنس مذکر و مؤنث باشد، شعر عاشقانه می‌دانند اما من معتقدم که شعر عاشقانه، شعری ناب است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، باباچاهی درباره شعرهای این مجموعه که به تازگی از سوی انتشارات مروارید منتشر شده، گفت: این کتاب گزیده‌ای از حدود 12 مجموعه شعر من است که چاپ و گردآوری آن  در وهله اول پیشنهاد ناشر بود. از سوی دیگر نیز من می‌خواستم متفاوت بودن شعرها را و نه لزوما بهتر بودنشان را نشان بدهم. به این معنا که حتی در مقدمه به ژانرهای مختلفی از شعر عاشقانه اشاره کرده‌ام و شعرهای این کتاب را با عنوان «گانگستری-عاشقانه» نام نهاده‌ام. 

این شاعر اضافه کرد: اگرچه این عنوان در مورد همه شعرهای این کتاب صدق نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که شعر عاشقانه در بسترهای تراژیک و اجتماعی، سیاسی قابل تصور است بی آن‌که به وجه غالب شعرها که عاشقانه است، ضربه‌ای وارد شود.
 
شاعر مجموعه شعر «دنیا اشتباه می‌کند» گفت: من در لحظه نوشتن چراغ قوه و نورافکنی بر خودم نمی‌تابانم. بنابراین اگر سیر تحولی آن چنان که مخاطب شعر حدس می‌زند در کارهای من وجود دارد، فرآیند زیستن  مداوم هنری و خلق است. 

علی باباچاهی در پاسخ به این پرسش که «با چه معیاری در مقدمه این کتاب گونه‌های شعر عاشقانه معاصر را سنجیده‌اید و بر عاشقانه‌های چندین شاعر نام و صفت‌هایی چون خرابات گرای، خیابانی، میخانه‌ای، رمانتیک، حماسی، تغزلی، نحوستیز یا ایدئولوژیک، عاشقانه گذاشته‌اید؟» افزود: این عناوین جنبه سلبی ندارند؛ چرا که یکی از کارهای من در طول حیات ادبی‌ام نقد و پژوهش ادبی است. بنابراین مشخص است که من مانند هر فرد حرفه‌ای دیگر، بر انواع و اقسام شعر معاصر آگاهی داشته باشم. به نظرم سابقه کاری من، این حق را به من می‌دهد که به ابداع عناوین برای جریان‌های شعری بپردازم. طبعا این عنوان‌ها خصوصیت‌های مشترک در یک گروه شعری را برجسته می‌کند. 

کتاب «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» با شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت هشت هزار و 800 تومان از سوی نشر مروارید منتشر شده است. 

از این شاعر همچنین دو مجموعه «باغ انار از این طرف است» و «غارهای پر از نرگس» از سوی نشر نگاه منتشر شده است. 

دو کتاب دیگر وی نیز با نام «دنیا اشتباه می‌کند» و «بیا گوش ماهی جمع کنیم» نیز از سوی نشر زاوش به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها