سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
تالیف «نظریه‌های روابط بین‌الملل» در سایه 18 سال تدریس

سیدجلال دهقانی‌ فیروزآبادی مشغول نگارش نهایی کتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» است. وی در این کتاب که حاصل تجارب 18 سال تدریس و تحقیقات اوست، ضمن ساده‌سازی نظریات این رشته به بومی‌سازی تئوری‌های روابط بین‌الملل بر اساس مسایل نیز می‌پردازد.-

این دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب مهم‌ترین «نظریه‌های روابط بین‌الملل» اعم از نظریان رئالیستی، لیبرالیستی، نظریه‌های رژیم‌های بین‌الملل، ساده‌انگاری، پست مدرنیسم، نظریه‌های تصمیم‌گیری و نظریه اسلامی روابط بین‌الملل را بررسی می‌کند. تبیین مبانی نظریه و نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل از مباحث ابتدایی نوشتارند.

وی با اشاره به این که کتابش در هشت فصل تنظیم شده است، گفت: باوجود آن که اغلب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» ترجمه‌ای از متون انگلیسی‌اند، کوشیدم ضمن بیان ساده و روان این نظریات بر اساس تجارب تدریسی‌ام، برخی مسایل نوپدید را که در آثار دیگر به آن‌ها توجه نشده است، بازگو سازم.

استاد علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به این سوال که چه ویژگی‌های این کتاب را از سایر متون مشابه و هم‌پایه آن مجزا می کند؟ گفت: این که کتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» نظریات این حوزه را بر اساس مسایل ایران توضیح می‌دهد و مصداق‌ها و مثال‌هایی کاربردی و ملموس برای دانشجویان و محققان نظریه‌های روابط بین‌الملل ارایه می‌کند، مهم‌ترین ویژگی‌اش به شمار می‌آید.

عضو شورای تحول علوم انسانی در پایان یادآور شد: همچنان که در ابتدای کتاب نیز بیان کرده‌ام این اثر صرفا به تبیین «نظریه‌های روابط بین‌الملل» می‌پردازد و جنبه کاربردی ندارد. همچنین درباره انتشار آن با نشر مخاطب گفت‌وگوهایی انجام داده‌ام و تصور می‌کنم کتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» تا پایان تابستان جاری روانه بازار نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط