دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
بررسی ضرورت‌های انتخابات سالم در کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟»

کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» با گردآوری پیام‌ها و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری درباره انتخابات می‌کوشد با بهره‌گیری از عبرت‌های فتنه سال 1388 و بیان فاکتور‌هایی برای اتنخاب اصلح کاندیدای ریاست‌جمهوری، آگاهی سیاسی مردم را افزایش دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» در هشت فصل «انتخابات و مردم‌سالاری اسلامی»، «رعایت اصول‌اخلاقی»،«موازین شرعی و ضوابط قانونی در تبلیغات انتخاباتی»، «ملاک‌های انتخاب اصلح، انتخابات»، «فرصت‌ها و تهدید‌ها، وظایف کارگزاران ودست‌اندرکاران انتخابات»، «انتخابات و عبرت‌های فتنه سال 88»، «روز رای‌گیری در انتخابات» و «انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه  سال 1392» را توضیح می‌دهد.

در دوران معاصر با عمومیت یافتن حق رای به همه اقشار مردم، انتخابات به یکی از مهم‌ترین جلوه‌های زندگی سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب با تعبیر انتخابات به لیلة‌‌القدر نظام اسلامی، می فرمایند: «بعضی از ایام زندگی انسان این خصوصیت را دارد که عمده‌ای از زندگی و یا بخشی از زندگی را در آن، انسان تعیین می‌کند.»

«انتخابات شاخص و علم نظام جمهوری اسلامی است. از سال 1358 تا امروز، 31 یا دو تا انتخابات انجام گرفته و آن هم سر وقت و با دقت، واقعا خودشان را کشتند تا شاید بتوانند در یک برهه‌ای انتخابات مجلس را عقب بیندازند اما نتوانستند.» این فرمایشات گوشه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در کتاب« انتخابات چرا؟ چگونه؟» است.

مقام معظم رهبری در این کتاب با توصیه به پرهیز از تخریب چهره کشور و تشویش اذهان عمومی می فرمایند: «اختلاف سیاسی و تفاوت دیدگاه مانعی ندارد اما خراب کردن یکدیگر، تخریب چهره کشور ، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسوولان دلسوز، اشکال دارد.»

رعایت حرمت رد صلاحیت‌شدگان،تقویت بصیرت و صبر در امور کشور و انتخابات، پرهیز از اسراف، لزوم پرهیز از کدورت، نفرت و بد‌گویی و  همچنین جلوگیری از سوء استفاده از جوانان و همچنین روش‌های غربی و مسرفانه در تبلیغات انتخاباتی از رهنمود‌های دیگر مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات است.

ایشان رکن اصلی انتخاب کاندید‌های ریاست جمهوری را در درجه‌ نخست تدین بیان می‌کنند و می‌فرمایند: آگاهی سیاسی، جرات و جسارت در برخورد با مسایل و اطلاع از مسایل کشور  اصولی لازم است اما اعتقاد به اسلام و پایه‌های دینی و  همچنین عامل بودن به‌آن‌ها، مهم ‌ترین فاکتور انتخاب یک کاندیداست.

صمیمی بودن با مردم، دوری از اشرافی‌گری و فساد،امانتداری، صداقت، توانمندی در درک و برآورده ساختن نیاز‌های جامعه، اعتقاد به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اسلامی و غافل نشدن از طبقان ضعیف جامعه، لیاقت، کاردانی و فراموش‌نکردن ارزش‌های خط امام خمینی(ره) از دیگر ملاک‌های انتخاب برای یک کاندیدای ریاست جمهوری باید باشد. 

کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» شامل مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در هشت فصل از سوی انتشارات انقلاب اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 110 صفحه وارد بازار کتاب شده و بهای آن 40 هزار ریال است.

این کتاب در بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط