دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
برپایی جشنواره ملی نمايشنامه‌نويسی در نوع خود بی‌سابقه است

مسعود دلخواه، کارگردان و مدرس تئاتر، جشنواره ملی نمايشنامه‌نويسی را در نوع خود بی‌سابقه دانست و گفت تا به امروز در این سطح و با این گستردگی جشنواره‌ای در حیطه ادبیات نمایشی برگزار نشده است. به باور دلخواه برای بهبود انتشار و همچنین به صحنه رفتن نمایشنامه‌های فاخر باید دبیرخانه دایمی برای آن ایجاد شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، مسعود دلخواه، مترجم و مدرس حوزه تئاتر، وجود دبیرخانه دایم و فعال جشنواره نمایشنامه‌نویسی را امری ضروری دانست و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی نباید در حد نام یک جشنواره باقی بماند، بلکه خوب است برای برگزاری آن به صورت سالانه برنامه‌ریزی جدی وجود داشته باشد.

وی افزود: برگزاری منظم جشنواره ملی در سطح وسیع می‌تواند سبب ایجاد یک تعامل مداوم با نمایشنامه نویسان در سراسر کشور شود. یکی از مشکلاتی که ما در برگزاری جشنواره‌ها با آن مواجهیم نبودن دبیرخانه دایم است و در این راستا می‌توان از ده‌ها جشنواره تئاتری مانند «تک»، «بانوان» و «دفاع مقدس» نام برد که تداوم ندارند و گاهی ممکن است برگزار شوند.

دلخواه در ادامه با اشاره به ضرورت دبیرخانه دایم برای این جشنواره‌ها گفت: اگر قرار است با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به بهبود نگارش، انتشار و به صحنه رفتن نمایشنامه‌هایی فاخر در ایران کمک شود، باید دبیرخانه دایمی برای این جشنواره‌ها وجود داشته باشد. با ایجاد این دبیرخانه، می‌توان جریان نمایشنامه‌نویسی را در سطح کشور فعال و پویا نگاه داشت.

این بازيگر و پژوهشگر تئاتر همچنین بیان کرد: در زمینه بهبود جریان‌ نمایشنامه‌نویسی در ایران راه طولانی در پیش است. بنابراین باید به هر چه گسترده‌تر کردن جشنواره کمک کنیم.

کارگردان نمايش «ارخش» درباره شیوه‌های کمک کردن به گسترده‌تر کردن این جشنواره گفت: منظور از کمک کردن به این معناست که در گوشه و کنار کشور نباید نویسنده‌ای که دارای استعداد است و قلم می زند احساس کند که فراموش شده و راهی برای ورود به جشنواره برای او وجود ندارد. برای این کار باید از طیف‌های مختلف با ایده‌های متنوع در جهت اعتبار بخشیدن به جشنواره بهره بگیریم.

این مدرس دانشگاه در ادامه به نقش آموزشی این نهاد اشاره کرد و گفت: باید جدا از برگزاری جشنواره در طول سال با برگزاری کارگاه‌ها و همین‌طور نشست‌های تخصصی و دعوت از نمایشنامه نویسان ایرانی و غیر ایرانی به ترقی و پيشرفت در زمینه ادبیات نمایشی کمک کنیم.

وی با اشاره به دقت و نظم این جشنواره از مرحله فراخوان تا داوری آثار گفت: مطمئنا این جشنواره تاثیر خود را برای تقویت انگیزه نویسندگان خواهد گذاشت و می‌تواند مشوق بسيار خوبی به منظور حضور گسترده هنرمندان نمايشنامه‌نويس از سراسر کشور باشد و به خلاقیت در زمینه نمایشنامه نویسی کمک کند.

دلخواه در پایان عنوان کرد: برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی به خصوص با الویت آثار چاپ نشده و جدید برای معرفی نمایشنامه و گاه خود نمایشنامه‌نویس، این احساس را در نویسندگان به وجود می‌آورد که بنیاد ادبیات نمایشی، خانه خودشان است و می‌توانند در آن بدون حاشیه، بحث‌های مختلف تخصصی و نشست‌های علمی برگزار کنند. 

نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی ایران در دهه سوم اردیبهشت 1392 با حضور نمایشنامه‌نویسان کشور و بزرگان این عرصه و حمایت معاونت امور هنری برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط