یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
سیاست عملی امام خمینی(ره) در مواجهه با بحران‌ها مکتوب شد

کتاب «مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. مولف در این اثر، اصل بومی‌نگری را در اولویت قرار داده و به تحلیل سیاست عملی امام خمینی(ره) در مواجهه با بحران‌ها پرداخته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)» که نوعی پژوهش توصیفی _ تحلیلی به شمار می‌آید بر اساس تحلیل محتوا مستند به سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) تدوین شده است.

مولف با استفاده از منابع اصلی و فرعی و نر‌م‌افزارهای متعدد مانند صحیفه امام خمینی(ره) به بررسی و تبیین الگوی مدیریت بحران سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته است. طرح مسایل کاربردی و نپرداختن به موضوعات تکراری از ویژگی‌های این نوشتار است. 

کتاب «مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)» شامل مقدمه، سه فصل و نتیجه‌گیری است. در مقدمه، ابتدا ضرورت و اهمیت تحقیق تبیین شده، سپس به تعریف مساله و سوال‌های اصلی و فرعی پژوهش پرداخته شده است.

ارایه فرضیه و مفروض، تبیین اهداف تحقیق، برشمردن کاربردهای آن، معین کردن قلمرو تحقیق و توجه به برجستگی‌های تحقیق، تشریح ساختار و انتخاب روش تحقیق از مهم‌ترین مباحث مقدمه به شمار می‌آیند.

مولف در فصل نخست این اثر با عنوان «چارچوب مفهومی – نظری» به تعریف و تحلیل نظری مفاهیم اصلی تحقیق مانند مدیریت و ارکان آن، بحران و شاخصه‌های آن، مدیریت بحران، الگوی مدیریت بحران، مهم‌ترین مکاتب مدیریتی، رویکردها و الگوهای رایج مدیریت بحران و اصول آن اشاره کرده است. سپس با انتخاب الگوی مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره) مهم‌ترین عناصر این الگو را بیان می‌کند.

«مبانی و عناصر الگوی مدیریتی امام خمینی(ره)» عنوان فصل دوم این نوشتار است. در این فصل، مبانی رفتار مدیریتی امام خمینی(ره) در قالب علم و دانش، بینش، نگرش، ارزش و گرایش بررسی شده است. سپس مهم‌ترین عناصر الگوی مدیریتی امام خمینی(ره) (برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی، هدایت، کنترل و نظارت) به عنوان زیرساخت و بستر الگوی مدیریت بحران سیاسی تحلیل شده‌اند.

نگارنده در فصل سوم این نوشتار با عنوان «مطالعه موردی: الگوی مدیریت امام خمینی(ره) در بحران تسخیر لانه جاسوسی» با مطالعه موردی یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بحران‌های بعد از انقلاب اسلامی یعنی تسخیر لانه جاسوسی، به تشریح عناصر اساسی در الگوی مدیریت بحران امام خمینی(ره) پرداخته است.

در بخش جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کتاب «مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)» نقاط اشتراک و افتراق الگوی مدیریت بحران امام خمینی(ره) با دیگر الگوهای رایج بررسی شده است و مولف الگوی مدیریت بحران امام خمینی(ره) را تبیین کرده است.

چاپ نخست کتاب «مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)» اثر ابوالحسن حسین‌زاده جاغرق با مقدمه دکتر اصغر افتخاری با شمارگان 1500 نسخه، 312 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط