دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
«کیخسرو (آرمان‌شاهِ ایرانیـان)» در کتابی روایت شد

«کیخسرو (آرمان‌شاهِ ایرانیـان)» به‌قلم افسانه خاتون‌آبادی، منتشر شد. این کتاب پژوهشی درباره کیخسرو، شاه اسطوره‌ای ایران‌زمین است و به معرفی و بررسی شخصیت این پادشاه در متون مختلف دینی، ادبی، فلسفی، عرفانی و فرهنگ عامه پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از روابط عمومی انتشارات موسسه فرهنگی ـ هنری جهان کتاب، «کیخسرو (آرمان‌شاهِ ایرانیـان)» به‌قلم افسانه خاتون‌آبادی منتشر شد.

کتاب «کیخسرو (آرمان‌شاهِ ایرانیـان)» پژوهشی درباره شخصیت، وظیفه‌شناسی و پارسایی کیخسرو از دوره اساطیری تا دوران متاخر به‌شمار می‌رود. کیخسرو، چهره‌ای متمایز نسبت به سایر فرمانروایان این سرزمین دارد تا جایی که می‌توان او را شاه آرمانی ایرانیان نامید.
 
در کتاب دینی زرتشتیان (اوستا) با احترام از کیخسرو یاد شده که به یاری ایزدان به خونخواهی پدرش، سیاوش و اغریرث دلیر، افراسیاب تورانی را کشت و بتکده کنار دریاچه چیچست (دریاچه اورمیه) را ویران کرد. در متون پهلوی، کیخسرو شخصیتی برجسته دارد و فضایل بسیاری را به وی نسبت داده‌اند. بر اساس این روایت‌ها، کیخسرو  از جاودانانی است که در رستاخیز به یاری سوشیانس (موعود زرتشتیان) برمی‌خیزد.
 
در منابع تاریخی دوره اسلامی نیز وقایع زندگی کیخسرو اغلب با تفصیل بسیار آمده و وی را پادشاهی محبوب و قابل احترام دانسته‌اند. در حماسه ملی ایران، شاهنامه نیز حجم چشمگیری از ابیات این منظومه به بیان سرگذشت کیخسرو اختصاص دارد که نشان‌دهنده اهمیت شخصیت وی در ذهن فردوسی است.
 
در شاهنامه، کیخسرو به‌عنوان برترین شاه تصویر شده و با بهره‌مندی از فرّ کیانی، ویژگی‌های پهلوانی نیز دارد. از سوی دیگر چهره کیخسرو علاوه‌بر عرفان اسلامی و فلسفه اشراق در فرهنگ عامه و افسانه‌های بسیاری که میان مردم مناطق مختلف ایران رواج دارد، دیده می‌شود.

«کیخسرو (آرمان‌شاهِ ایرانیـان)» به‌قلم افسانه خاتون‌آبادی در 242 صفحه در قطع رقعی و بهای 9 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی ـ هنری جهان کتاب راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها