چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
«تاریخ طبیعی زوال» اثر بارانه عمادیان منتشر شد

«تاریخ طبیعی زوال» با عنوان فرعی «تاملاتی درباره سوژه ویران» نوشته بارانه عمادیان از سوی نشر بیدگل منتشر شد. نویسنده در این کتاب با استفاده از نظریات اندیشمندان گوناگون در طول تاریخ، چون «والتر بنیامین» در کتاب «خاستگاه نمایش سوگناک آلمانی»اش به بررسی مفهوم ویرانگی پرداخته است.-

حسین نمکین دبیر انتشار مجموعه «تئوری پراکسیس» در نشر بیدگل، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «تاریخ طبیعی زوال» با عنوان تاملاتی درباره سوژه ویران» نوشته بارانه عمادیان، دانشجوی دکتری فلسفه در انگلستان است. شاید در نگاه اول این کتاب، اثری در حوزه فلسفه هنر شمرده شود، اما در واقع این چنین نیست. 

وی افزود: مولف در ابتدای کتاب بیان می‌کند که در این اثر قرار است سویه‌های فلسفی و تاریخی مفهوم «ویرانگی» بررسی شود. خود این مفهوم ویرانگی، در دل تاریخ و در حوزه‌هایی چون نقاشی و فلسفه انتقادی جای داشته است. 

این مترجم در ادامه با اشاره به اندیشمندانی که روی مفهوم ویرانگی کار کرده‌اند، گفت: مهم‌ترین کسی در موضوع «ویرانگی» به طور اساسی کار فکری کرده «والتر بنیامین» اندیشمند آلمانی است. او در کتاب‌های «خاستگاه نمایش سوگناک آلمانی» و «پروژه پاساژها» این مفهوم را مورد واکاوی قرار داده است. پس از بنیامین «تئودور آدورنو» نیز به تاسی از او، بر این مفهوم کار کرده است. 

نمکین گفت: بارانه عمادیان برای نگارش کتاب «تاریخ طبیعی زوال» تالیفات بنیامین و آدورنو در این موضوع را مورد خوانش و بررسی عمیق قرار داده و شرحی مختصر و دقیق از این تالیفات را در بخشی از این کتاب به مخاطب ارایه می‌کند. 

دبیر مجموعه «تئوری پراکسیس» در ادامه با اشاره به مهم‌ترین بحث در کتاب «تاریخ طبیعی زوال» گفت: ماهیت «ویرانی» را می‌توان به صورت چند رشته‌ای و یا میان‌رشته‌ای مثلا از زاویه نگاه، فلسفه هنر، هنر و یا تاریخی بررسی کرد، اما به طور کل این مفهوم نمادی از «امر منفی» در مدرنیته است. زوال در واقع روی دیگر «پیشرفت» است، یعنی همزمان با گسترش شهرها و ساختمان‌ها ما مشغول ساخت ویرانه‌ها نیز هستیم. 

نمکین در پایان گفت: «تاریخ طبیعی زوال» کتاب کوچکی در بررسی مفهوم ویرانی است، اما موضوع اصلی و سرنخ‌ها را برای مخاطب عیان کرده و مهم‌ترین مطالعات پیشینی صورت گرفته در این موضوع را نیز معرفی می‌کند، به ویژه آن‌که در یکی از فصل‌ها موضوع مطالعه به فضای شهری آشنایی چون شهر تهران نزدیک می‌شود. 

«تاریخ طبیعی زوال؛ تاملاتی درباره سوژه ویران» نوشته بارانه عمادیان با شمارگان هزار و 100 نسخه، 142 صفحه و بهای6 هزار و 500 تومان از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها و همچنین بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شده است. 

در انتهای کتاب 15 نقاشی در دوره‌های مختلف تاریخ هنر و از هنرمندان مختلف که به موضوع ویرانی و زوال ربط دارند، درج شده است. 

نشر بیدگل در نمایشگاه کتاب در شبستان، راهروی 27 غرفه 7 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط