سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب میزبان نقشه‌های کهن خلیج فارس است

نمایشگاهی از نقشه‌های کهن خلیج فارس در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده است. این نمایشگاه با 36 نقشه کهن از ایران، خلیج فارس و دریای عمان مجموعه‌ای از نقشه‌های قدیم و جدید موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب به‌شمار می‌رود که در معرض دید عموم قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ نمایشگاهی از نقشه‌های کهن خلیج فارس در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپاست. این نمایشگاه که به‌همت محمدرضا سحاب، مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب برگزار شده، برگرفته از گنجینه نقشه‌های کتابخانه و آرشیو این موسسه،‌ همچنین جدیدترین نقشه‌های این انتشارات است.

سحاب درباره این نقشه‌نگاره‌ها به ایبنا گفت: نمایشگاه نقشه‌های کهن ایران و خلیج فارس مجموعه 36 نقشه کهن را دربردارد که قدیمی‌ترین آن‌ها «اطلس کلادیوس بطلمیوس» مربوط به سده دوم و قرن پانزدهم میلادی و جدیدترین آن‌ها «نقشه ایران» اثر «تامسون» سده نوزدهم میلادی به‌شمار می‌رود. بیشتر این نقشه‌ها به دوران رنسانس در اروپا اختصاص دارد و برخی نقشه‌ها ترسیمی و برخی دیگر براساس تصور رسم‌کننده کشیده شده‌اند و در تمامی آن‌ها نام «سینوس پرسیکوس» دیده می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه همچنین دو نقشه جدید «برجسته‌نمای خلیج فارس» و «نقشه ماهواره‌ای خلیج فارس» همراه با آخرین تغییرات و اطلاعات منطقه خلیج فارس و دریای عمان تهیه و ارایه شده‌اند.

سحاب گفت: نقشه «برجسته‌نمای خلیج فارس» دربردارنده تمامی راه‌های اصلی و فرعی شامل آزاد راه‌ها‏، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی آسفالته و راه‌های فرعی مهم‏، شهرهای بزرگ و کوچک و دیگر آبادی‌ها به ترتیب اهمیت شامل مراكز استان، شهرستان، بخش، دهستان و روستاهاست. بخش عمده‌ای از استان‌های جنوبی ایران، همراه با اطلاعات کشورهای جنوبی و غربی خلیج فارس را نیز نشان می‌دهد.

این جغرافیدان اظهار کرد: «نقشه ماهواره‌ای خلیج فارس» در طول 18 ماه گذشته با همکاری موسسات آلمانی برای تهیه تصویر جدید ماهواره‌ای از این پهنه بزرگ آبی با دقت بالا تهیه و منتشر شده است. این نقشه که با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های سنجش از دور تهیه شده، تصویر دقیقی از چهره واقعی زمین و دریا از فاصله 900 کیلومتری زمین به بیننده ارایه می‌کند.

نمایش این مجموعه نفیس نقشه‌های کهن ایران‌زمین و خلیج فارس در بخش بین‌المللی بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران، واقع در ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی (مقابل مصلای بزرگ تهران) تا ۲۱ اردیبهشت ماه برای عموم ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها