یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۹
دستاوردهاي صلح حديبيه براي اسلام و مسلمانان

كتاب «صلح پيامبر(ص) در حديبيه» نوشته محمد صدري توسط انتشارات دليل ما منتشر شد. اين كتاب به ارائه گزارشي كامل از ماجراي صلح حديبيه قبل از فتح مكه با استناد به منابع تاريخي پرداخته‌است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب در بر دارنده هفت فصل است. فصل اول با عنوان «آشنايي با كليات صلح حديبيه»، دورنمايي از كل ماجرا، موقعيت جغرافيايي حديبيه و زمينه صلح را ارائه داده‌است.
 
در فصل دوم «از مدينه تا حديبيه»؛ مراحل خروج از مدينه تا رسيدن به حديبيه و توقف در آن جا بيان شده‌است.

ماجراي پيش از صلح و مقدمات آن در فصل سوم با نام «وقايع قبل از صلح» آورده شده‌است.

«صلح حديبيه» عنوان فصل چهارم است كه در آن قبول صلح از طرف پيامبر(ص)، مواد صلح‌نامه و رويدادهاي آن هنگام، ذكر شده‌ و جريان‌هايي كه پس از نوشتن صلح‌نامه اتفاق افتاده‌ در فصل بعدي با عنوان «وقايع پس از صلح» بازگو شده‌است.

در فصل ششم «بازگشت از حديبيه»، چگونگي بازگشت پيامبر(ص) از حديبيه بيان شده و در فصل پاياني بازتاب صلح  و نتايج حاصل از آن در اعصار بعد ذكر شده‌است. 

از موضوعات اين اثر مي‌توان تاريخ دقيق صلح حديبيه، علت خروج از مدينه، برخورد با سپاه خالد، اعتراض مجدد عمر، دعوت اعراب باديه، صلحي براي تبليغ آزادي، بيعت رضوان و دستگيري افرادي از قريش را نام‌برد.

در بخشي از كتاب با عنوان «صلح براي اثبات حقانيت» آمده‌است:
قريش بين مردم شايعه كرده‌بودند كه پيامبر(ص) خانه خدا را بزرگ نمي‌شمارد و عده‌اي را براي فساد در زمين جمع كرده‌است؛ هنگامي كه در حديبيه و بعد از آن رفتار پيامبر(ص) را ديدند، فهميدند كلام قريش كاملاً دروغ بوده‌است.

كتب الاحتجاج، الارشاد، الامالي شيخ طوسي، اطلس تاريخ اسلام، تاريخ بغداد، تفسير القرطبي، زادالمسير، الغدير، الصراط‌المستقيم، سنن ابي داود و صحيح بخاري از جمله منابعي هستند كه در تدوين اين اثر از آن‌ها استفاده شده‌است.

كتاب «صلح پيامبر(ص) در حديبيه» را انتشارات دليل ما در 112 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و بهاي 9000 ريال روانه بازار كتاب كرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها