سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
انتشار یادنامه‌ عباس حری در قالب مجموعه‌ای از مقاله‌های علم اطلاعات

سعید رضایی شریف آبادی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گفت: یادمان دکتر عباس حری، استاد برجسته کتابداری در قالب مقاله‌هایی درباره علم اطلاعات و دانش شناسی از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود.-

رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جمع آوری گنجینه‌ای از دستاورد‌های مکتوب این استاد فرهیخته از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عنوان کرد: ابتدا در نظر داشتیم یادنامه‌ای از استاد منتشر کنیم اما با مشورت هم‌دوره این استاد، دکتر مرادی به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای از مقالات درباره علم اطلاع‌شناسی که شهرت ایشان در آن بود، منتشر کنیم.

وی افزود: این مجموعه مقاله‌ها درباره علم اطلاع‌شناسی به شاگردان، استادان و افراد هم دوره این استاد سفارش داده می شود ودر قالب یک یادنامه با ذکر یادی از استاد در مقدمه، منتشر خواهد شد تا مجموعه‌ای ارزشمند برای آیندگان نیز بماند.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهراء(ص) اظهار کرد: مدرسان و استادان کتابداری امروز شاگرد مستقیم و غیر مستقیم دکتر عباس حری محسوب می شوند و شخصیت علمی این استاد برجسته به گونه‌ای بود که وی یک مسیر مشخص علمی را انتخاب و دنبال کرد تا به هدف خود برسد. حری نمونه‌ای از استادان کتابداری بود که خوب آموخت و خوب‌تر‌ آموزش داد.

رضایی عنوان کرد: عباس حری از  معدود کسانی بود که در بخش پژوهش کتابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی حرفی برای گفتن داشت و دارای اندیشه‌های عمیقی بود.

وی اظهار کرد: کتاب‌ها و اثر مکتوب عباس حری در بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی باید معرفی و آموزش داده شود و دکتر فتاحی، دکتر فرج‌پهلو، کوکبی، بیگدلی و شعبانی از  استادانی هستند که افتخار شاگردی این ایشان را داشتند.

رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران اظهار کرد: کتابداری نوین را دکتر عباس حری در ایران پایه‌گذاری کرد و بیشترین مدت عمر خود را صرف پژوهش در بخش اطلاع‌شناسی و علم اطلاعات کرد تا کتابداری را از شیوه سنتی خارج کند و کتابداری نوین و علم اطلاعات را پایه‌گذاری کند.

رضایی تاکید کرد: اگر امروز کتابداران ایرانی در عرصه علم اطلاعات و دانش شناسی حرفی برای گفتن دارندبه نوعی دست‌پروده‌های این استاد ارجمند محسوب می شوند و این استاد با نوشتن مقاله‌های متعدد قائل به این بود که اطلاعات در موضوعات گوناگون تبدیل به دانش شوند و دانش با تبدیل‌شدن به خرد، ماندگار شود.

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهراء و رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء است. وی در دوره چهارم نیز ریاست انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را برعهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط