دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
معرفی 66 گیاه در کتاب «گلستان قرآنی»

کتاب «گلستان قرآنی» تالیف علی رزاقی‌شانی به همت انتشارات تیرگان چاپ و روانه بازار کتاب شد. این اثر به بررسی 66 گیاه که در قرآن کریم از آن‌ها نام‌ برده شده است، می‌پردازد.-

‌ رزاقی‌شانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «گلستان قرآنی» به دو بخش عام و خاص تقسیم شده است. منظور از خاص، اسم میوه یا گیاه مانند انجیر و منظور از عام، مواردی مانند ریشه و خاک است. 

وی افزود: در بخش نخست، 20 میوه و گیاه که در قرآن مجید نام آن‌ها آمده است، معرفی شده‌اند و همچنین تعداد آیات، سوره‌های که اسم آن میوه در آن وجود دارد و توضیح مختصری درباره آن، در کتاب آورده شده است. 

رزاقی‌شانی با اشاره به این‌که نگارش کتاب «گلستان قرآنی» بیش از یک سال به طول انجامید، گفت: به دلیل علاقه به کار پژوهشی در حوزه قرآن کریم و همچنین وجود نداشتن مجموعه منسجم در حوزه گل و گیاهانی که در قرآن کریم معرفی شده‌اند، تصمیم گرفتم کتابی را در این حوزه تهیه کنم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

نویسنده حوزه دین ادامه داد: لغتنامه قرآنی،‌ قرآن کریم،‌ کشف‌الایات قرآن مجید و ‌واژنامه‌های قرآنی، از مهم‌ترین منابع استفاده شده در تالیف این کتابند. 

وی درباره نقطه ضعف کتاب «گلستان قرآنی» گفت: از نقطه ضعف‌های گلستان قرآنی می‌توان به وجود نداشتن اطلاعات پزشکی، درمانی و خاصیت هر گیاه اشاره کرد و اگر این موضوعات افزوده می‌شدند، از این اثر به عنوان یک دایره‌المعارف قرآنی نام برد.

رزاقی‌شانی بیان کرد: کتاب «گلستان قرآنی» برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان و افرادی که در رشته علوم قرآنی درس می‌خوانند، قابل استفاده خواهد بود.

کتاب «گلستان قرآنی» در دو بخش با عنوان «گل‌ها و گیاهان و میوه‌ها و درختان در معنای خاص» و «گل و گیاهان و میوه‌ها و درختان در معنای عام» تهیه و تنظیم شده است. این کتاب در بخش نخست به معرفی 20 گیاه و در بخش دوم به معرفی 46 گیاه پرداخته است.

از میوه‌های خاص که در این کتاب از آن‌ها نام برده شده است، می‌توان به «اثل»، «اعناب»، «بَصَل»، «تین» و از میوه‌های عام «آکمام»، «بَقل»، «حب»، «جنّ» و «خَمط» اشاره کرد.

در بخشی از این اثر آمده است: «کُنار (سدر) گیاهی از تیره‌ای عناب‌هاست که غالبا به صورت درخچه می‌باشد. ارتفاع آن به یک متر تا یک متر و نیم می‌رسد، شاخه‌هایش بی‌کُرک و برگ هایش کوچک و بیضوی و نوک‌تیزند و گل‌هایی به رنگ آبی دارد. میوه‌اش به اندازه‌ای یک گوجه‌ای کوچک و دارای میان‌بر خوراکی مطبوع است، برگ‌های کوبیده‌ای آن به نام سدر در استحمام مصرف می‌شود. این گیاه در جنوب ایران به فراوانی می‌روید. سدر را در فارسی کُنار می‌‌گویند.» 

چاپ نخست کتاب «گلستان قرآنی» با شمارگان هزار نسخه، 72 صفحه و  و بهای 18 هزار ریال از سوی انتشارات تیرگان منتشر و بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط