یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
تحلیل جامعه‌شناختی افسانه «بز زنگوله‌پا»

«دریچه‌ای به ساختارشناسی افسانه، متل بز زنگوله‌پا» نوشته روح‌الله مهدی‌پور‌عمرانی از سوی نشر تیرگان منتشر شد. در این کتاب افسانه بز زنگوله پا، براساس روش‌ جامعه‌شناختی تحلیل شده است.-

مهدی‌پور عمرانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: یکی از قصه‌ها و افسانه‌هایی که در عموم نسل‌ها طرفدار بسیار داشته «افسانه شنگول و منگول» است. من در مطالعات خود متوجه شدم که این افسانه در استان‌های مختلف کشور و همچنین برخی کشورها و فرهنگ‌ها، روایت‌های گوناگونی دارد. 

وی افزود: من بیشتر این روایت‌ها را چه داخلی و چه خارجی جمع‌آوری و تفاوت‌های آن‌را بررسی کردم. زاویه دید من در بررسی و تحلیل این افسانه نگاه جامعه‌شناسی به حوزه ادبیات بوده است. 

این محقق و پژوهشگر ادبیات عامیانه ایران در ادامه با اشاره به بررسی ساختاری افسانه بز زنگوله‌پا در این کتاب، گفت:‌ من در تحلیل ساختاری این افسانه گریزی به برخی مقوله‌های رفتار اجتماعی زدم. در روند تحلیل متوجه شدم که  در بعضی روایت‌های این افسانه خشونت بسیاری از هر دو شخصیت افسانه یعنی «بز زنگوله‌پا» و «گرگ» وجود دارد. 

مهدی‌پورعمرانی گفت: جالب است که در روایت برخی کشورها، چون روایت مغولی این افسانه خشونت بسیاری از طرف بز بر گرگ اعمال می‌شود. من ثابت کرده‌ام که این افسانه و نوع روایت مردمان هر فرهنگ، بستگی بسیاری به زندگی و رفتار اجتماعی مردمان آن جامعه داشته است. در واقع افسانه‌ها تنها رسانه مردم در آن روزگار بوده است. در نهایت هدف کلی من از این تحقیق نیز یافتن ریشه‌های خشونت در جوامع گذشته و بیان مصداق‌های آن بوده است. 

مهدی‌پور عمرانی در پایان گفت:‌ نخستین لغتنامه مازندرانی برای کودکان با پژوهش من در نشر رسانش نوین مراحل انتشار خود را برای توزیع در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، طی می‌کند. این کتاب «نصاب مازندرانی» نام دارد. 

«دریچه‌ای به ساختارشناسی افسانه – متل بز زنگوله‌پا» نوشته روح الله مهدی‌پور عمرانی با شمارگان هزار نسخه، 296 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیرگان روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

روح الله مهدی‌پور عمرانی تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران به پایان رسانده است. 

«آواز قورباغه در گلوی مار»، «آموزش داستان‌نویسی»، «ادبیات زندان»، «افسانه‌های مردم آمل»، «گزیده داستان‌های صادق چوبک»، «مسافری غریب و حیران؛ نقد و بررسی آثار بهرام صادقی»، «آینه‌ها را نشکنیم»، «پنجاهک»، «دهانه‌های آتش؛ بازآفرینی 10 داستان از تاریخ بیهقی» و «سی صحنه» نام برخی آثار منتشر شده مهدی‌پور عمرانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها