جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
خروس لاری و مسابقات خروس‌جنگی موضوع یک کتاب شد

کتاب «معرفي پرورش، نگهداري و بيماري‌هاي خروس لاري» همراه با نگاهی به مسابقات خروس‌جنگی که با شرکت خروس‌های لاری برگزار می‌شود، منتشر شد.-

احسان مقدس، نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در توضیح کتابش ابتدا به بیان ویژگی‌های خروس لاری پرداخت و اظهار کرد: خروس لاري پرنده‌اي جنگجو با اندامی کشیده است كه متاسفانه از آن در مسابقات موسوم به «خروس‌جنگی» استفاده می‌شود. این مسابقات بيش از سيصد سال است كه در كشور سابقه دارد و در حال حاضر به مراتب كمتر از قبل برگزار مي‌شود.

وی افزود: خروس لاري منسوب به شهر لار واقع در استان فارس است اما برخي معتقدند اين نژاد از ماكيان برای نخستین بار توسط افسران استعمارگر انگليسي از جنوب شرق آسيا به خاورميانه آورده شده است و بعدها توسط اهالي لار پرورش داده شده و به ساير نقاط ايران انتقال یافته است. عده دیگری نیز بر این عقیده‌اند که اين خروس، نژاد بومي شهر لار بوده و شباهتي به نژادهاي خروس جنگي در منطقه جنوب شرقي آسيا ندارد. به هر حال كتاب حاضر تلاش دارد تا اطلاعات مستندي را درباره پرورش و نگهداري اين پرنده ارایه کند.

این پژوهشگر هدف از نگارش اين كتاب را آشنايي علاقه‌مندان به پرورش و نگهداري پرندگان زينتي با پرورش خروس لاري و توليد مثل آن دانست و گفت: بديهي است اين اثر مي‌تواند براي علاقه‌مندان به حيوانات حيات وحش نيز جالب و مفيد باشد.

مقدس درباره ساختار این اثر توضیح داد: در اين كتاب ابتدا مقدمه‌اي درباره خروس لاري و اصولا واژه خروس در فرهنگ باستان ايران ارایه شده و سپس به مشخصات ظاهري خروس لاري، تاريخچه پرورش، خريد خروس لاري سالم، رفتارشناسي خروس لاري، گونه‌ها، تاريخچه جنگ‌اندازي خروس، مسابقات خروس‌جنگی در دوران معاصر و اصول اوليه آن، توليد مثل و تغذيه خروس لاري و اصطلاحات متداول در بين علاقه‌مندان به خروس لاري از مطالب این کتاب است.

این دامپزشک ادامه داد: بيماري‌هاي شايع خروس‌های لاري نیز بخش دیگری از کتاب است که شاید بیشترین اهمیت را در نگهداری این نوع از پرندگان داشته باشد. 

وی پرورش‌دهندگان خروس لاري، دامپزشك‌ها و فروشندگان پرندگان زينتي را مهم‌ترین مخاطبان این اثر ذکر کرد و گفت:‌ معتقدم این اثر کتابی نسبتا كامل درباره پرورش و نگهداري خروس لاري و معرفی مسابقات خروس‌جنگی است. 11 عکس رنگی از گونه‌های مختلف خروس لاری نیز در ضمیمه این اثر گنجانده شده است.

کتاب «معرفي پرورش، نگهداري و بيماري‌هاي خروس لاري» با شمارگان دو هزار نسخه، 120 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان توسط انتشارات نیلوبرگ منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • آرش استواری ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    باسلام آرش استواری هستم از شمال ایران و شهر رشت.من بیش از بیست سال ب پروآرش لاری مشغول هستم. آیا این کتاب و رشت میشه تهیه کرد ؟.‌آیا سراسر ایران توزیع شده؟.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها