سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
«تئاتر از فراسوی فرهنگ و جامعه» به بازار کتاب می‌آید

کتاب «تئاتر از فراسوی فرهنگ و جامعه» نوشته سیدمصطفی مختاباد منتشر می‌شود. محور اصلی این اثر پژوهشی محتوای مطالعه بینارشته‌ای در حوزه‌های تئاتر، جامعه‌شناسی، زیبایی‌شناسی و هستی‌شناسی است.-

مختاباد به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «تئاتر از فراسوی فرهنگ و جامعه» یک مطالعه بینارشته‌ای در حوزه تئاتر، جامعه شناسی و چند رشته دیگر است. در این کتاب هم در زمینه‌های نظری و تئوریک تئاتر مقالاتی ارایه شده و هم در حوزه‌های کارکردی و یا اجرایی تئاتر. این کتاب حاصل مطالعات و تحقیقات چندین ساله من در امر آموزش، پژوهش و کار اجرایی در تئاتر ایران بوده است. 

وی افزود: در این کتاب مقالاتی مفصل در زمینه جامعه‌شناسی تئاتر کار شده است. من با توجه به این نکته که در این مبحث در ایران به طور اختصاصی، کار تالیفی منتشر نشده، در این حوزه وارد شدم. پیش‌تر صرفا یکسری مطالعات نظری و چند کار ترجمه‌ای در این حوزه منتشر شده و اکنون تئوری‌های مطرح شده در این منابع دیگر کارآیی ندارند، اما در این کتاب دیدگاه‌های جدید و تازه جامعه‌شناسی تئاتر مورد توجه قرار گرفته است. 

این عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با اشاره به سرفصل‌هایی در این کتاب که برای نخستین بار در ایران به صورت تالیفی مطرح می‌شود، گفت: پست‌مدرنیسم امروزه مهم‌ترین جریان اندیشه‌ورزی در غرب است که حوزه هنر را هم به شدت تحت تاثیر خود قرار داده. من در یکی از فصول این کتاب تلاش کردم تا بحث ارتباط پست‌مدرنیسم با تئاتر را با زبانی که در گفتمان فلسفی امروز تئاتر ایران، قابل فهم باشد، مطرح کنم. لازم به ذکر است که پیش‌تر در این حوزه نیز مباحث صرفا از طریق ترجمه کتاب‌های اندیشمندان غربی در ایران مطرح شده است و مطالبی که در این فصل کتاب ارایه می‌شود، نخستین کار تالیفی به زبان فارسی است. 

مختاباد گفت: در مجموع هدف من از تالیف این کتاب، ارایه یک گفتمان و یک نگاه بین رشته‌ای و یا حتی «ترارشته‌ای» در حوزه‌های تئاتر، فلسفه، جامعه‌شناسی، زیبایی‌شناسی و مباحث هستی‌شناسی و معرفتی بوده است. ما امروزه برای غنای تئاتر و نمایش ایرانی نیاز به این مطالعات بینارشته‌ای داریم. 

مختاباد در پایان گفت: این کتاب برای انتشار به انتشارات نمایش سپرده شده است. قرار بود این اثر برای جشنواره فجر در زمستان گذشته (1391) در دسترس مخاطبان قرار گیرد که متاسفانه این امر تحقق نیافت و من امیدوارم که کتاب هرچه سریعتر منتشر شود. 

سید مصطفی مختاباد، فارغ‌التحصیل دکترای درام شناسی از آمریکا است. او هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس است. 

پیش از این به قلم مختاباد تاکنون کتاب‌هایی چون «جامعه‌شناسی هنر» و «مدیریت و توسعه» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها